Biznesplan - Plan finansowy i prognozy

1. Nakłady inwestycyjne i źródła finansowania

Teraz dowiesz się, czym są nakłady na majątek trwały przedsiębiorstwa oraz jakie jest ich przeznaczenie. Poznasz źródła finansowania nakładów inwestycyjnych, a także dowiesz się, w jakich dokumentach powinny być one ujęte. Dowiesz się również czym jest majątek obrotowy oraz od czego uzależnione jest zapotrzebowanie przedsiębiorstwa na niego.

6.1.1. Niezbędne nakłady na majątek trwały

Nakłady na majątek trwały to fizyczne nakłady, jakie przedsiębiorstwo musi ponieść w celu budowy i technicznego wyposażenia projektu. Należy pamiętać, że nakłady te wynikają z planów inwestycyjnych, dlatego ich wielkości nie mogą być dowolnie zmieniane.

Czy pamiętasz Tomasza i Aleksandra, właścicieli restauracji Tesalia z Kalisza?
Ich lokal szybko zyskał wiernych klientów i dobrą opinię w okolicy. Dlatego też postanowili otworzyć jeszcze jedną restaurację.

Obecnie przedsiębiorcy przygotowują biznesplan nowej inwestycji i są na etapie szacowania nakładów inwestycyjnych.

6.1.2. Źródła i struktura finansowania

Istotnym elementem planowania wydatków inwestycyjnych jest zabezpieczenie środków na realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego.

Do źródeł finansowania można zaliczyć:
1.      Kapitał własny przedsiębiorstwa - środki zgromadzone w wyniku prowadzonej działalności (wkłady pieniężne, aporty oraz niepodzielony zysk netto z danego roku obrachunkowego i lat ubiegłych,
2.      Kapitały obce - środki pozyskane z otoczenia przedsiębiorstwa:
·        leasing,
·        kredyty bankowe (krótkoterminowe, długoterminowe),
·        otrzymanie dotacji,
·        pozyskanie nowych wspólników,
·        zaciągnięcie zobowiązań wobec kontrahentów.
Zestawienie wszystkich źródeł finansowania nosi nazwę struktury finansowania firmy i jest ujmowane w bilansie przedsiębiorstwa jako pasywa.

Zapotrzebowanie na kapitały obce i struktura źródeł finansowania znajduje swoje odzwierciedlenie w planie finansowym.

6.1.3. Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy

Kapitał obrotowy jest sumą trzech składników: gotówki, wartości zapasów i należności. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej rozróżniane jest zapotrzebowanie na chwilowy lub ciągły kapitał obrotowy, których wahania widoczne są w długim okresie.

Ciągły kapitał obrotowy jest sumą krótkoterminowych aktywów, stabilnych w całym okresie obrachunkowym. Tworzy on centrum środków obrotowych, niezbędnych do zapewnienia płynności finansowej przedsiębiorstwa. Stałe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy występuje w firmach wytwarzających produkty lub realizujących sprzedaż w ruchu ciągłym. Firmy te muszą posiadać zapasy umożliwiające prowadzenie działalności na określonym poziomie, co wymaga stałego dopływu kapitału obrotowego.

Chwilowy kapitał obrotowy jest sumą dodatkowych środków pieniężnych, jakie są niezbędne do zmiany poziomu prowadzonej działalności powyżej tego, co było zaplanowane jako standardowa wielkość w ciągu roku obrachunkowego. Dla firm realizujących jednostkowe cykle produkcji występuje jedynie chwilowy kapitał obrotowy.

6.1.4. Podsumowanie

Dowiedziałeś się, że podczas realizowania inwestycji przedsiębiorstwo ponosi nakłady na majątek trwały związane z budową oraz technologicznym wyposażeniem realizowanego projektu.

Wiesz już, że do źródeł finansowania można zaliczyć:
·        kapitał własny przedsiębiorstwa - środki zgromadzone w wyniku prowadzonej działalności,
·        kapitał obcy - środki pozyskane z otoczenia.
Zestawienie wszystkich źródeł finansowania inwestycji nazywane jest strukturą finansowania firmy.

Działalność gospodarcza, jaką prowadzi inwestor, wpływa na częstotliwość zapotrzebowania na majątek obrotowy przedsiębiorstwa. Rozróżnia się:
·        ciągły majątek obrotowy - występuje w firmach wytwarzających produkty lub realizujących sprzedaż w ruchu ciągłym,
·        chwilowy majątek obrotowy - występuje w firmach realizujących jednostkowe cykle produkcji.
Wahania zapotrzebowania widoczne są w długim okresie.

2. Koszty i sprzedaż

Prognozy sprawozdania finansowego to bardzo ważna część biznesplanu. Teraz trzeba przełożyć analizę jakościową, dokonaną w części opisowej biznesplanu na analizę ilościową, czyli konkretne projekcje finansowe.

Teraz dowiesz się, na jakich założeniach należy oprzeć prognozy kosztów i sprzedaży, które są niezbędne do prognozowania rachunku zysków i strat. Poznasz stopień szczegółowości, z jakim należy dokonywać prognozy kosztów. Na koniec zobaczysz przykład prognozy sprzedaży i zastanowisz się, dlaczego tak istotne jest jej szacowanie dla przedsiębiorstwa.

6.2.1. Koszty i sprzedaż - założenia

Prognozy sprawozdań finansowych najłatwiej jest rozpocząć od prognozy kosztów i sprzedaży, które będą istotnym elementem prognoz rachunku zysków i strat.

Kalkulacja kosztów i sprzedaży musi się opierać na konkretnych założeniach. Można to zrobić np. na podstawie przeprowadzonej wcześniej ankiety wśród potencjalnych klientów. Należy oszacować sprzedaż w kolejnych kwartałach od rozpoczęcia działalności, a po roku - w kolejnych latach.

W relacji do szacowanej sprzedaży należy ustalić koszt produktów niezbędnych do wytworzenia sprzedawanych towarów (dostarczenia usług), czyli koszty bezpośrednie oraz koszty pośrednie.

6.2.2. Struktura prognozowanych kosztów

Podczas prognozowania kosztów należy wziąć pod uwagę:
·        koszty materiałów i energii - czyli wszystko to, co jest niezbędne do wytworzenia produktu lub usługi. W przypadku restauracji będą to np. mąka, olej, sól, mięso, warzywa. W biznesplanie dobrze będzie je przedstawić z dokładnym podziałem na gatunki i rodzaje. Do kosztów tych wlicza się również koszty zasilania maszyn i urządzeń - czyli opłaty za prąd, gaz, itp.
·        koszty towarów - czyli tego, co w niezmienionej postaci sprzedajemy w firmie. W restauracji będą to głównie napoje.
·        koszty robocizny bezpośredniej - czyli płace pracowników związanych bezpośrednio z produkcją.
·        amortyzacja,
·        koszty sprzedaży - np. reklama, opakowania, transport, a w przypadku restauracji także wynagrodzenie kelnerów.
·        koszty ogólno-produkcyjne - to koszty, które nie dotyczą bezpośrednio wytwarzanych towarów - np. ogrzewanie, telefon.


6.2.3. Struktura prognozowanej sprzedaży

Po przygotowaniu prognozy kosztów należy przygotować także szczegółową prognozę sprzedaży - oczywiście w oparciu o wcześniejsze założenia.

Pamiętaj, żeby w pierwszym roku działalności pokazać sprzedaż w rozbiciu na kwartały, a w kolejnych wystarczy już rozbić ją na kolejne lata.

To jak bardzo szczegółowo przedstawisz prognozę sprzedaży zależy od Ciebie. Ale im będzie bardziej szczegółowa, tym bardziej rzetelne i bardziej przydatne informacje znajdą tam pracownicy banku i przyszli kontrahenci, a tym samym łatwiej będzie pozyskać zewnętrzne źródła finansowania.

6.2.4. Podsumowanie

Dowiedziałeś się właśnie, jak szczegółowo należy przedstawić w biznesplanie prognozy kosztów i sprzedaży. Szacowanie kosztów i sprzedaży musi się opierać na konkretnych założeniach.

Podczas prognozowania kosztów należy wziąć pod uwagę:
·        koszty materiałów bezpośrednich,
·        koszty towarów,
·        koszty robocizny bezpośredniej,
·        koszty zasilania maszyn i urządzeń,
·        koszty konserwacji maszyn i urządzeń,
·        amortyzację,
·        koszty sprzedaży,
·        koszty ogólno-produkcyjne.

Na sam koniec dobrze jest podsumować te wszystkie koszty.

Szczegółową prognozę sprzedaży jest już znacznie łatwiej przygotować w oparciu o wcześniejsze założenia. W pierwszym roku działalności należy pokazać sprzedaż w rozbiciu na kwartały, a w kolejnych latach wystarczy już przedstawić ją w ujęciu rocznym.

3. Zasady tworzenia prognoz rachunku zysków i strat

Rachunek zysków i strat wraz z bilansemrachunkiem przepływów pieniężnych należą do najważniejszych elementów sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa. Rachunek zysków i strat jest obowiązkowym elementem każdego biznesplanu.

Teraz dowiesz się, jak jest skonstruowany rachunek zysków i strat (inaczej rachunek wyników), jakie informacje zawiera oraz w jaki sposób przygotowuje się jego prognozę.

6.3.1. Rachunek zysków i strat

Bardzo ważnym elementem finansowej części biznesplanu jest rachunek zysków i strat (nazywany również rachunkiem wyników). Pokazuje on szczegółowe zależności między przychodami i kosztami oraz dostarcza informacji o tym, czy firma jest/będzie rentowna i czy przyniosła/przyniesie zysk.
Istnieją dwa warianty sporządzania rachunku zysków i strat: wariant porównawczy oraz wariant kalkulacyjny. Oba warianty rachunku zysków i strat ustalają wynik finansowy przedsiębiorstwa w zakresie:
·        działalności operacyjnej, czyli podstawowej działalności firmy,
·        działalności inwestycyjnej, jeżeli wystąpiły przychody lub koszty mające odzwierciedlenie w wyniku działalności gospodarczej firmy,
·        działalności finansowej, polegającej na poszukiwaniu różnorodnych źródeł finansowania.
Wariant kalkulacyjny jest stosowany przez duże przedsiębiorstwa. Dla MŚP, takich jak być może Twoja firma, przeznaczony jest wariant porównawczy.

Przychody ze sprzedaży i zrównane z nimi:
1. przychody ze sprzedaży produktów,
2. przychody ze sprzedaży materiałów i towarów,
3. zmiana stanu produktów,
4. koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby.

Koszty działalności operacyjnej:
1. koszty usług obcych,
2. koszty zużytych materiałów i energii
3. wynagrodzenia,
4. ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,
5. wartość sprzedawanych towarów i materiałów,
6. amortyzacja,
7. pozostałe koszty rodzajowe,
8. podatki i opłaty.

Pozostałe przychody operacyjne:
1. zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych,
2. dotacje,
3. inne przychody operacyjne.

Pozostałe koszty operacyjne:
1. strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych,
2. aktualizacja wartości aktywów niefinansowych,
3. inne koszty operacyjne.

Przychody finansowe:
1. dywidendy z tytułu udziału w spółkach,
2. odsetki i prowizje od pożyczek i należności,
3. zysk ze zbycia inwestycji,
4. aktualizacja wartości inwestycyjnych,
5. inne.

Koszty finansowe:
1. odsetki,
2. strata ze zbycia inwestycji,
3. aktualizacja wartości inwestycyjnych,
4. inne.


Koszty nadzwyczajne/ zyski nadzwyczajne:
Zyski i koszty nadzwyczajne są skutkami zjawisk niepowtarzalnych, często spowodowanych zdarzeniami losowymi.

6.3.2. Co jest potrzebne do przygotowania planu rachunku zysków i strat?

Z poprzedniej lekcji wiesz, w jaki sposób ustalane są planowane przychody i koszty. Te elementy są niezbędne do stworzenia planu rachunku wyników, czyli prognozy rachunku zysków i strat.

W celu otrzymania planu przychodów należy obliczyć ilościową i wartościową prognozowaną sprzedaż. W prognozie należy uwzględnić możliwości techniczne maszyn i urządzeń oraz założenia zawarte w poprzednich lekcjach dotyczące planowania sprzedaży.

W planie kosztów wykorzystany jest kalkulacyjny układ kosztów, który pozwala na ścisłe powiązanie kosztów z wielkością produkcji oraz pozwala oszacować wielkość kosztów poszczególnych sfer działalności przedsiębiorstwa.

6.3.3. Plan rachunku zysków i strat

Wiedząc, jak kształtują się prognozy przychodów i kosztów, możesz przystąpić do tworzenia planu rachunku zysków i strat.

Dla potrzeb biznesplanu stosuje się uproszczoną wersję wariantu porównawczego rachunku zysków i strat. Pomijane są pozostałe przychody operacyjne oraz pozostałe koszty operacyjne.

Dane przeniesione z planu przychodów i planu kosztów do planu rachunku wyników pozwolą określić, na jakim poziomie w całym okresie planowania będą kształtować się zyski i straty.

6.3.4. Podsumowanie

Rachunek zysków i strat to jedna z podstawowych części sprawozdań finansowych. Pozwala na porównanie przychodów i kosztów w odniesieniu do różnych sfer działalności przedsiębiorstwa. Dla przedsiębiorstw z sektora MŚP przewidziany jest układ porównawczy rachunku zysków i strat.

Aby przygotować prognozę rachunku wyników, konieczne jest wcześniejsze opracowanie planu przychodów i planu kosztów. Na potrzeby tworzenia biznesplanu, do prognozowania wyniku stosuje się uproszczony układ porównawczy, nie uwzględniający pozostałych przychodówkosztów operacyjnych.

4. Prognozy rachunku przepływów pieniężnych

Prognozy przepływów pieniężnych (cash flow) są częścią planu finansowego - jednej z najważniejszych części biznesplanu.

Teraz dowiesz się, czym jest rachunek przepływów pieniężnych. Następnie poznasz zasady przygotowywania prognoz rachunku przepływów pieniężnych na użytek biznesplanu.

6.4.1. Rachunek przepływów pieniężnych

Rachunek przepływów pieniężnych (inaczej cash flow) jest częścią sprawozdania finansowego, która pokazuje, jak kształtują się wpływy i wydatki środków finansowych w przedsiębiorstwie.

W rachunku przepływów pieniężnych ujmuje się wszystkie wpływy i wydatki w przedsiębiorstwie w przekroju działalności:
·        operacyjnej,
·        finansowej,
·        inwestycyjnej.
Cash flow powinien umożliwiać ocenę stopnia płynności finansowej przedsiębiorstwa, a więc jego zdolność do bieżącego i terminowego regulowania zobowiązań.

Rachunek przepływów pieniężnych stanowi istotne uzupełnienie bilansu oraz rachunku zysków i strat w rocznej sprawozdawczości finansowej (ilustracja).

Rachunek cash-flow może być sporządzany przy pomocy dwóch metod: bezpośredniej i pośredniej. Niezależnie od wybranej metody, ostateczny wynik powinien być taki sam.

1. Metoda bezpośrednia - polega na wykazywaniu w ramach działalności operacyjnej podstawowych tytułów wpływów i wydatków. Kwoty te są wykazywane jako odrębne pozycje, a następnie wliczane do kwoty przepływów pieniężnych netto z działalności operacyjnej

A. Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej
I. Wpływy
1. Sprzedaż
2. Inne wpływy z działalności operacyjnej
II. Wydatki
1. Dostawy i usługi
2. Wynagrodzenia netto
3. Ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz inne świadczenia
4. Podatki i opłaty o charakterze publicznoprawnym
5. Inne wydatki operacyjne
III. Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej (I-II)
B. Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej
I. Wpływy
1. Zbycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych
2. Zbycie inwestycji w nieruchomości oraz wartości niematerialne i prawne
3. Z aktywów finansowych, w tym:
a) w jednostkach powiązanych
b) w pozostałych jednostkach
- zbycie aktywów finansowych,
- dywidendy i udziały w zyskach
- spłata udzielonych pożyczek długoterminowych
- odsetki
- inne wpływy z aktywów finansowych
4. Inne wpływy inwestycyjne
II. Wydatki
1. Nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych
2. Inwestycje w nieruchomości oraz wartości niematerialne i prawne
3. Na aktywa finansowe, w tym:
a) w jednostkach powiązanych
b) w pozostałych jednostkach
- nabycie aktywów finansowych
- udzielone pożyczki długoterminowe
4. Inne wydatki inwestycyjne
III. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej (I-II)
C. Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej
I. Wpływy
1. Wpływy netto z wydania udziałów (emisji akcji) i innych instrumentów kapitałowych oraz dopłat do kapitału
2. Kredyty i pożyczki
3. Emisja dłużnych papierów wartościowych
4. Inne wpływy finansowe
II. Wydatki
1.Nabycie udziałów (akcji) własnych
2.Dywidendy i inne wypłaty na rzecz właścicieli
3. Inne, niż wypłaty na rzecz właścicieli, wydatki z tytułu podziału zysku
4.Spłaty kredytów i pożyczek
5.Wykup dłużnych papierów wartościowych.
6.Z tytułu innych zobowiązań finansowych
7. Płatności zobowiązań z tytułu umów leasingu finansowego
8. Odsetki
9. Inne wydatki finansowe
III. Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej (I-II)
D. Przepływy pieniężne netto, razem (A.III+/-B.III+/-C.III)
E. Bilansowa zmiana stanu środków pieniężnych, w tym:
- zmiana stanu środków pieniężnych z tytułu różnic kursowych
F. Środki pieniężne na początek okresu
G. Środki pieniężne na koniec okresu (F+/-D), w tym:
- o ograniczonej możliwości dysponowania

2. Metoda pośrednia za punkt wyjścia w obliczaniu przepływów pieniężnych netto z działalności operacyjnej przyjmuje wynik finansowy netto, korygowany o pozycje niepowodujące zmian w gotówce  (na przykład amortyzacja, różnice kursowe).

A. Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej
I. Zysk (strata) netto
II. Korekty razem
1. Amortyzacja
2. Zyski (straty) z tytułu różnic kursowych
3. Odsetki i udziały w zyskach (dywidendy)
4. Zysk (strata) z działalności inwestycyjnej
5. Zmiana stanu rezerw
6. Zmiana stanu zapasów
7. Zmiana stanu należności
8. Zmiana stanu zobowiązań krótkoterminowych, z wyjątkiem pożyczek i kredytów
9. Zmiana stanu rozliczeń międzyokresowych
10. Inne korekty
III. Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej (I+/-II)
B. Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej
I. Wpływy
1. Zbycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych
2. Zbycie inwestycji w nieruchomości oraz wartości niematerialne i prawne
3. Z aktywów finansowych, w tym:
a) w jednostkach powiązanych
b) w pozostałych jednostkach
- zbycie aktywów finansowych,
- dywidendy i udziały w zyskach
- spłata udzielonych pożyczek długoterminowych
- odsetki
- inne wpływy z aktywów finansowych
4. Inne wpływy inwestycyjne
II. Wydatki
1. Nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych
2. Inwestycje w nieruchomości oraz wartości niematerialne i prawne
3. Na aktywa finansowe, w tym:
a) w jednostkach powiązanych
b) w pozostałych jednostkach
- nabycie aktywów finansowych
- udzielone pożyczki długoterminowe
4. Inne wydatki inwestycyjne
III. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej (I-II)
C. Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej
I. Wpływy
1. Wpływy netto z wydania udziałów (emisji akcji) i innych instrumentów kapitałowych oraz dopłat do kapitału
2. Kredyty i pożyczki
3. Emisja dłużnych papierów wartościowych
4. Inne wpływy finansowe
II. Wydatki
1. Nabycie udziałów (akcji) własnych
2. Dywidendy i inne wypłaty na rzecz właścicieli
3. Inne, niż wypłaty na rzecz właścicieli, wydatki z tytułu podziału zysku
4. Spłaty kredytów i pożyczek
5. Wykup dłużnych papierów wartościowych
6. Z tytułu innych zobowiązań finansowych
7. Płatności zobowiązań z tytułu umów leasingu finansowego
8. Odsetki
9. Inne wydatki finansowe
III. Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej (I-II)
D. Przepływy pieniężne netto razem (A.III+/-B.III+/-C.III)
E. Bilansowa zmiana stanu środków pieniężnych, w tym
- zmiana stanu środków pieniężnych z tytułu różnic kursowych
F. Środki pieniężne na początek okresu
G. Środki pieniężne na koniec okresu (F+/-D), w tym
- o ograniczonej możliwości dysponowania

6.4.2. Prognoza rachunku przepływów pieniężnych

Na potrzeby biznesplanu sporządza się uproszczony rachunek przepływów pieniężnych, czyli prognozę rachunku przepływów pieniężnych. Buduje się ją na podstawie danych pochodzących z opracowanych wcześniej zestawień planu finansowego, m.in. prognozy rachunku zysków i strat.

Prognoza przepływów pieniężnych pokazuje wszystkie uzyskiwane wpływy i ponoszone wydatki w całym okresie analizy finansowej przedsięwzięcia inwestycyjnego.

Prognoza ta jest szczególnie ważna w przypadku nowopowstałych firm, a także w przypadku nowych przedsięwzięć w ramach firm już działających. W obu przypadkach, na początku zyski operacyjne nie są wystarczające, aby pokryć operacyjne zapotrzebowanie na gotówkę - wpływy gotówkowe ze sprzedaży uzyskiwane są z opóźnieniem, natomiast wydatki operacyjne (stałe) trzeba ponosić na bieżąco.

W odróżnieniu od rachunku zysków i strat, w przepływach pieniężnych musisz pokazać cały proces inwestycyjny (ilustracja). Jeśli w prognozie przepływów pieniężnych umieszczasz wydatki na zakup maszyny, to musisz uwzględnić cały związany z tym proces finansowy, np. pozyskanie środków z tytułu przyznanego kredytu i późniejsze spłaty nie tylko odsetek, ale i rat kapitałowych.

Sporządzając prognozę rachunku przepływów pieniężnych należy wziąć pod uwagę następujące dane finansowe:
1.      Gotówkę (stan początkowy).
2.      Wpływy bieżące.
3.      Kapitał właściciela.
4.      Kredyt inwestycyjny.
5.      Środki do dyspozycji.
6.      Wydatki.

6.4.3. Podsumowanie

Rachunek przepływów pieniężnych (inaczej cash flow) jest częścią sprawozdania finansowego, która pokazuje, jak kształtują się wpływy i wydatki środków finansowych w przedsiębiorstwie, w przekroju działalności:
·        operacyjnej,
·        finansowej,
·        inwestycyjnej.

Na potrzeby biznesplanu musisz sporządzić uproszczony rachunek przepływów pieniężnych, czyli prognozę rachunku przepływów pieniężnych. Obejmuje ona wszystkie uzyskiwane wpływy i ponoszone wydatki w całym okresie analizy finansowej przedsięwzięcia inwestycyjnego. Buduje się ją na podstawie danych pochodzących z opracowanych wcześniej zestawień planu finansowego, m.in. prognozy rachunku zysków i strat. Na prognozę rachunku przepływów pieniężnych składają się następujące dane finansowe:
1.      Gotówka (stan początkowy).
2.      Wpływy bieżące.
3.      Kapitał właściciela.
4.      Kredyt inwestycyjny.
5.      Środki do dyspozycji.
6.      Wydatki.
Najedź myszką na zagadnienia na ilustracji. Jeśli jakieś zagadnienie lekcji nadal nie wydaje Ci się w pełni jasne - wróć do niego.

5. Prognozy bilansu

Prognozy bilansu są częścią planu finansowego - jednej z najważniejszych części biznesplanu.

Teraz dowiesz się, czym jest bilans oraz poznasz zasady przygotowywania prognoz bilansu na użytek biznesplanu.

6.5.1. Budowa bilansu

Bilans firmy jest częścią sprawozdania finansowego, która odzwierciedla majątek przedsiębiorstwa na dany moment. Sporządzanie bilansu na koniec okresu rozrachunkowego jest obowiązkowe dla każdej firmy prowadzącej pełną księgowość.

W bilansie ujmuje się:
·        aktywa, czyli środki gospodarcze posiadane przez przedsiębiorstwo i
·        pasywa, czyli źródła finansowania majątku.
Bilans stanowi istotne uzupełnienie rachunku przepływów pieniężnych oraz rachunku zysków i strat w rocznej sprawozdawczości finansowej. Jest podstawą do kolejnych wyliczeń i oceny sytuacji przedsiębiorstwa.

Struktura bilansu jest określona w przepisach prawnych (Ustawa o rachunkowości oraz MSR). Wykazywane w sprawozdaniu aktywa są uporządkowane według płynności (od najmniej do najbardziej płynnych), pasywa – według ich wymagalności (od najpóźniej do najwcześniej wymagalnych).

Sporządzając bilans przedsiębiorstwa, należy pamiętać o podstawowych równaniach które muszą zachodzić, aby sprawozdanie było prawidłowe:
·        aktywa = pasywa,
·        majątek trwały + majątek obrotowy = kapitał własny + kapitał obcy,
·        aktywa = zobowiązania + kapitał własny.

6.5.2. Prognoza bilansu

Przy planowaniu bilansu będziesz potrzebował wcześniejszych elementów planu finansowego.

Sporządzając prognozę aktywów, przyjmuje się następujące założenia:
  • Inwestycje rozpoczęte w roku 0 są równe wartości inwestycji z planu nakładów inwestycyjnych.
  • Środki trwałe w roku I są równe różnicy inwestycji rozpoczętych w roku 0 oraz amortyzacji, w latach następnych to środki trwałe z roku poprzedniego pomniejszone o amortyzację.
  • Zapasy to łączna wartość zapasów materiałów i surowców, paliwa, części zamiennych, produkcji w toku i wyrobów gotowych z tabeli "Plan zapotrzebowania na kapitał obrotowy".
  • Należności są równe wartości należności z planu zapotrzebowania na kapitał obrotowy.
  • Gotówka w bankach to skumulowany PPN z planu przepływów pieniężnych.

Przy obliczaniu prognozy pasywów przyjmuje się, że:
  • Kapitał zakładowy to skumulowane wartości środków własnych z tabeli plan źródeł finansowania działalności.
  • Zysk nierozdzielony stanowi skumulowane wartości zysku bieżącego z planu bilansu z lat poprzednich.
  • Zysk bieżący jest równy zyskowi netto z planu rachunku wyników.
  • Kredyty są równe wartości niespłaconego kapitału kredytu inwestycyjnego w poszczególnych latach – na podstawie planu źródeł finansowania działalności.
  • Zobowiązania to wartość zobowiązań z tabeli planu źródeł finansowania działalności.

6.5.3. Podsumowanie

Właśnie nauczyłeś się sporządzać plan bilansu na potrzeby biznesplanu. Wiesz już, jak wygląda struktura bilansu oraz jakie zależności między jego elementami muszą zachodzić, aby sprawozdanie było sporządzone prawidłowo. Dowiedziałeś się, że do sporządzenia planu bilansu wykorzystuje się dane pochodzące z innych elementów planu finansowego.


Źródło:
Projekt "Akademia PARP", https://www.akademiaparp.gov.pl/, dostęp dnia 6 marca 2011r.

7 komentarzy:

  1. Muszę przyznać, że dawno nie czytało mi się tak dobrze wpisu z tej tematyki, zazwyczaj są ciężkie i długo się je czyta, a tutaj pochłonęłam wpis bardzo szybko :) Sprawy finansowe w firmie to jest dość ciężki orzech do zgryzienia i według mnie jest to obszar, w którym należy się ciągle dokształcać i czytać nowości, by usprawnić działanie swojej firmy. Dla mnie to jest chyba najtrudniejsza część prowadzenia działalności i korzystam z usług doradztwa Blue Oak
    - pozyskanie kapitału
    to jedna z ich specjalności i muszę przyznać, że mnie, jako osobie raczkującej w całej sferze biznesowej, bardzo pomogli. Z biegiem lat wiem już coraz więcej, ale nie wyobrażam sobie prowadzenia firmy bez wsparcia ze strony specjalistów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiadomo, że ogromną rolę w prognozowaniu sytuacji biznesowej odgrywa analiza danych. Im bardziej rozbudowane i skrupulatne narzędzie do analizowania danych, tym bardziej precyzyjne prognozy na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo konkretnie napisane. Super artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak najbardziej te wszystkie kwestie są niezwykle ważne i moim zdaniem prowadzenie firmy wymaga od nas również samonauczania się. Ja jakiś czas temu przeczytałem o Vat Compliance https://pl.europa.jobs/art-co-to-jest-vat-compliance/ i muszę przyznać, że jest to niezwykle ważna kwestia.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli faktycznie chcemy aby nasz biznes dobrze prosperował to właśnie takie analizy jak najbardziej są potrzebne. Ja także od początku korzystam ze sprawdzonego systemu DMS https://www.connecto.pl/system-dms-connecto/ i muszę przyznać, że przydaje mi się on w codziennej pracy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Prowadząc firmę warto korzystać z różnych narzędzi które cały proces ułatwią i zapewnią utrzymanie płynności finansowej przedsiębiorstwa. Jeśli macie problem z egzekwowaniem terminowych płatności od klientów - zapoznajcie się z działaniem systemu https://monpay.pl/. Korzystając z platformy możesz przypominać i dziękować klientom za płatności na czas tak jak banki czy duże firmy. System zapewnia wsparcie jeszcze przed wystawieniem faktury po etap powstania zaległości.

    OdpowiedzUsuń