Biznesplan - Dostępne źródła finansowania

1. Kredyt - wprowadzenie

Jednym z podstawowych źródeł finansowania jest kredyt bankowy. Odgrywa on olbrzymią rolę zarówno jako instrument finansowania bieżącej działalności, jak i sposób pozyskiwania środków na inwestycje.

Dowiesz się więc, czym jest kredyt i jakie warunki powinna spełnić osoba ubiegająca się o jego przyznanie.

Poznasz rodzaje kredytów, a także dowiesz się, czym się różni kredyt obrotowy od inwestycyjnego.

Decydując się na kredyt, należy uwzględnić zarówno jego wady, jak i zalety.

1.5.1. Kredyt i kredytobiorca

Umowa kredytu polega na zobowiązaniu banku do oddania do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych przeznaczoną na określony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty.

Kredytobiorcą może zostać:
·        osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych lub kilka osób fizycznych w przypadku spółki cywilnej;
·        osoba prawna;
·        jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, jeśli posiada zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych.
Jeśli kredytobiorcą jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub spółka osób fizycznych, zaciągnięcie kredytu wymaga zgody współmałżonka kredytobiorcy/ współmałżonków wspólników spółki wyrażonej na piśmie.

Zgoda współmałżonka na zaciągnięcie kredytu nie jest wymagana, gdy:
1.      Małżonkowie zawarli majątkową umowę małżeńską wyłączającą wspólność ustawową i okażą akt notarialny bądź orzeczenie sądu w tej sprawie.
2.      Współmałżonek poręczył za kredytobiorcę lub przystąpił do długu kredytowego.
3.      Jeśli bank jej nie wymaga - bank może określić, od jakiej kwoty kredytu potrzebna jest zgodna współmałżonka.

1.5.2. Rodzaje kredytów

Kredyty można podzielić według rozmaitych kryteriów, do których należą:
·                       przeznaczenie kredytu,
·                       długość okresu kredytowania,
·                       forma kredytu,
·                       waluta,
·                       zasady oprocentowania,
·                       częstotliwość wykorzystania.

1.5.3. Kredyt inwestycyjny

Jeśli źródłem finansowania Twojego przedsięwzięcia będzie kredyt, to prawdopodobnie będzie to kredyt inwestycyjny.

Możesz go przeznaczyć na sfinansowanie:
·        rzeczowych aktywów trwałych, np. zakup nieruchomości, budowa budynków i budowli, zakup maszyn i urządzeń, środków transportu itp.;
·        wartości niematerialnych i prawnych, np. zakup patentów, licencji, znaków towarowych, koszty badań rozwojowych, oprogramowanie;
·        finansowych aktywów trwałych, np. zakup udziałów lub akcji innych podmiotów, zakup długoterminowych papierów wartościowych itp.

Oferta banków jest obecnie bardzo szeroka i oprócz tradycyjnych kredytów inwestycyjnych może obejmować np. kredyty przeznaczone wyłącznie na zakup środków transportu albo nowych / używanych środków trwałych.
Zorientuj się, czy możesz także skorzystać kredytów preferencyjnych, które są udzielane na korzystniejszych warunkach niż zwykłe kredyty. Zwykle przeznaczone są dla określonej grupy kredytobiorców oraz ściśle określone cele.

1.5.4. Kredyt obrotowy a kredyt inwestycyjny

Źródłem finansowania przedsiębiorstwa, oprócz kredytu inwestycyjnego, jest również kredyt obrotowy.

Kredyt obrotowy różni się od inwestycyjnego tym, że jest przeznaczony na bieżące potrzeby firmy (np. zakup towarów, materiałów, surowców, spłatę zobowiązań). Często udzielany jest w postaci linii kredytowej dostępnej w rachunku bieżącym. Kredytobiorca nie musi wtedy określać, na co przeznaczy środki z kredytu, tylko korzysta z nich wedle uznania.

Kredyt inwestycyjny zwykle jest celowy i związany z realizacją konkretnego przedsięwzięcia. Jest on często podawany w biznesplanie jako źródło finansowania inwestycji.

1.5.5. Zalety i wady kredytów bankowych

Planując inwestycję powinieneś znać zarówno zalety, jak i wady kredytów bankowych.

Do najistotniejszych zalet kredytów należy zaliczyć:
  • zakup środków trwałych przy pomocy kredytu, które stają się własnością kupującego, a nie banku,
  • dopasowanie warunków umowy kredytowej do sytuacji i możliwości kredytobiorcy,
  • pomoc banku przy konstruowaniu biznesplanu.
  • Najistotniejsze wady kredytów to:
  • wysokie koszty kredytu, które obejmują prowizje, opłaty oraz oprocentowanie - zależne od sytuacji ekonomicznej kraju,
  • długi czas oczekiwania na przyznanie kredytu, który spowodowany jest niezbędnym spełnieniem wielu wymogów formalnych przez osoby prowadzące działalność gospodarczą,
  • konieczność ścisłego przestrzegania warunków umowy kredytu,
  • konieczność zabezpieczenia kredytu majątkiem firmy lub osobistym właścicieli.

1.5.6. Podsumowanie

Dowiedziałeś się właśnie, że kredyt to dwustronna umowa, na podstawie której bank przekazuje kredytobiorcy określoną kwotę środków pieniężnych, natomiast kredytobiorca zobowiązuje się do zwrotu otrzymanych środków wraz z odsetkami oraz kosztami prowizji.

Kredytobiorcą może zostać:
  • osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych lub kilka osób fizycznych,
  • osoba prawna,
  • jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, jeśli posiada zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych.
Wiesz także, że kredyty można podzielić według rozmaitych kryteriów, do których należą:
  • przeznaczenie kredytu,
  • długość okresu kredytowania,
  • forma kredytu,
  • waluta,
  • zasady oprocentowania,
  • częstotliwość wykorzystania.
Głównym rodzajem kredytu wykorzystywanym przez przedsiębiorstwa jako źródło finansowania przedsięwzięć jest kredyt inwestycyjny. Dotyczy on działań mających na celu powiększenie majątku trwałego kredytobiorcy. Poza nim przedsiębiorcy mogą korzystać także z kredytu obrotowego, który przeznaczony jest na finansowanie bieżących potrzeb firmy.

Pamiętaj! Zanim zdecydujesz się zawrzeć umowę kredytową z bankiem, rozważ wszystkie zalety i wady takich źródeł finansowania.
Dźwięk >
Baza wiedzy >
Sowa-dydaktyk >

2. Kredyt w praktyce

Zapoznałeś się już z podstawowymi informacjami na temat kredytów bankowych.

Teraz dowiesz się, w jaki sposób można uzyskać kredyt bankowy oraz jakie koszty ponosi wnioskodawca z tytułu pozostawienia przez bank do jego dyspozycji środków finansowych.

5.2.1. Wniosek kredytowy

Podstawą udzielenia kredytu przez bank jest złożenie wniosku kredytowego. Każdy bank posiada własny formularz wniosku. Zwykle jednak zawiera on takie informacje jak:
a.       oznaczenie wnioskodawcy,
b.      siedzibę przedsiebiorstwa lub miejsce zamieszkania;
c.       miejsce prowadzenia działalności;
d.      REGON i NIP firmy, numery PESEL właścicieli;
e.       określenie formy i rodzaju prowadzonej działalności,
f.        dane odnośnie posiadanego rachunku bankowego.
Każdy wniosek zawiera także pełne informacje dotyczące wnioskowanego kredytu: cel, kwota, waluta, okres kredytowania, terminy uruchomienia i spłat, proponowane zabezpieczenie oraz opis realizacji inwestycji.

Dodatkowo wnioskodawca powinien przedłożyć oświadczenie o posiadanym majątku oraz, jeśli dotyczy, o korzystaniu z kredytów, gwarancji, poręczeń i wysokości tych zobowiązań.

Do wniosku kredytowego należy załączyć szereg dokumentów, których przedstawienia będzie oczekiwać kredytodawca. Wśród nich należy wyróżnić:
1.      Biznesplan,
2.      Dokumenty potwierdzające formę prawną prowadzonej działalności oraz prawo danej osoby do podejmowania decyzji i zaciągania zobowiązań w imieniu firmy. Tutaj możesz zobaczyć, jakie dokumenty mogą potwierdzać formę prawną firmy.
3.      Dokumenty przedstawiające sytuację finansową wnioskodawcy, w tym dokumenty potwierdzające rozliczenia z ZUS i organami podatkowymi. Dzięki nim potencjalny kredytodawca może ocenić poziom ryzyka związanego z udzieleniem kredytu i prawdopodobieństwem spłaty kredytu przez kredytobiorcę zgodnie z uzgodnionym harmonogramem. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się, jakie dokumenty przedstawiają sytuację finansową w zależności od rodzaju prowadzonej ewidencji księgowej.
Dokumenty potwierdzające podstawę prawną i zakres prowadzonej działalności wymagane
przy ubieganiu się o kredyt w zależności od formy prawnej podmiotu

Osoba fizyczna prowadząca działalność
gospodarczą
  • Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej
Osoby fizyczne, prowadzące działalność
gospodarczą, związane umową spółki cywilnej
  • Umowa spółki w formie pisemnej
  • Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej
Spółka jawna
  • Umowa spółki w formie pisemnej
  • Odpis z rejestru przedsiębiorców w KRS lub
  • Odpis z rejestru handlowego
Spółka partnerska
  • Umowa spółki w formie aktu notarialnego lub w formie pisemnej
  • Odpis z rejestru przedsiębiorców w KRS
Spółka komandytowa
  • Umowa spółki w formie aktu notarialnego
  • Odpis z rejestru przedsiębiorców w KRS lub
  • Odpis z rejestru handlowego
Spółka komandytowo-akcyjna
  • Statut spółki w formie aktu notarialnego
  • Odpis z rejestru przedsiębiorców w KRS
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
  • Umowa spółki w formie aktu notarialnego lub akt założycielski sporządzony przez jednego wspólnika, w formie aktu notarialnego – w przypadku spółki jednoosobowej
  • Odpis z rejestru przedsiębiorców w KRS lub
  • Odpis z rejestru handlowego
Spółka z ograniczona odpowiedzialnością w
organizacji
  • Umowa spółki w formie aktu notarialnego, uchwała wspólników o powołaniu zarządu lub pełnomocnika, o ile nie wynika to z umowy spółki
  • Odpis z rejestru przedsiębiorców w KRS – po jej zarejestrowaniu
Spółka akcyjna
  • Statut spółki w formie aktu notarialnego lub akt założycielski sporządzony przez jednego akcjonariusza, w formie aktu notarialnego – w przypadku spółki jednoosobowej
  • Odpis z rejestru przedsiębiorców w KRS lub
  • Odpis z rejestru handlowego
Spółka akcyjna w organizacji
  • Statut spółki w formie aktu notarialnego
  • Akty o zawiązaniu spółki i objęciu akcji
  • Uchwała założycieli o powołaniu zarządu lub o ustanowieniu pełnomocnika, o ile spółka nie jest reprezentowana przez założycieli
  • Odpis z rejestru przedsiębiorców w KRS – po jej zarejestrowaniu
Spółdzielnia
  • Statut spółdzielni w formie pisemnej
  • Odpis z rejestru przedsiębiorców w KRS lub
  • Odpis z rejestru spółdzielni i związków
Przedsiębiorstwo państwowe
  • Statut przedsiębiorstwa w formie pisemnej
  • Odpis z rejestru przedsiębiorców w KRS lub
  • Odpis z rejestru przedsiębiorstw państwowych

5.2.2. Oprocentowanie kredytów

Decydując się na kredyt zawsze dokładnie oblicz całkowity koszt kredytuoprocentowanie rzeczywiste.

Oprocentowanie kredytu to wielkość mierzona punktami procentowymi, wyrażająca stosunek kwoty, jaką płaci kredytobiorca bankowi za użytkowanie otrzymanego kapitału, do wielkości tego kapitału.

Najczęściej oprocentowanie ustalane jest w stosunku rocznym i może być:
  • zmienne - jest to oprocentowanie zmieniające się wraz ze zmianą stóp procentowych na zasadach ściśle określonych w umowie kredytowej. Może być stosowane zarówno przy kredytach krótko-, średnio-, jak i długoterminowych;
  • stałe - jest niezmienne przez cały okres trwania spłaty kredytu i nie podlega żadnym wahaniom. Stosowane jest przez banki jedynie przy kredytach krótkoterminowych.
Zmienne oprocentowanie kredytów jest atrakcyjne zwłaszcza w perspektywie obniżki stóp procentowych przez bank centralny - NBP (decyduje o tym jego organ, Rada Polityki Pieniężnej), gdyż w następstwie tego również banki obniżają oprocentowanie dla udzielonych kredytów.

Jednak w przypadku wzrostu tych stóp bardziej opłacalny jest kredyt o stałym oprocentowaniu, gdyż zabezpiecza kredytobiorcę od wzrostu płaconych bankowi odsetek oprocentowania.

W czasie trwania umowy dokonanie przez bank zmiany wysokości stóp procentowych wymaga określenia konkretnych okoliczności, od jakich zmiana ta jest uzależniona. Stopa procentowa pełniąca funkcję regulatora polityki pieniężnej, np. stopa kredytu lombardowego, stopa redyskonta weksli, może być jednym z czynników wpływających na zmianę oprocentowania kredytu, ale nie jedynym.

5.2.3. Raty kredytów

Spłata kredytu może się odbywać w ratach malejących lub w ratach równych (annuitetowych).

Raty malejące są korzystniejsze dla kredytobiorcy od rat równych pod względem łącznej wartości zapłaconych bankowi odsetek. Trzeba być jednak przygotowanym, że przy takim systemie spłaty kredytu, raty są na początku większe w porównaniu z ratami równymi, ale stopniowo maleją, stając się w końcowym okresie spłaty kredytu mniejszymi niż raty równe.

Raty annuitetowe (równe) pozostają na tym samym poziomie przez cały okres spłaty kredytu. Wraz ze spłatą kredytu maleje część odsetkowa raty, a rośnie jej część kapitałowa. Wadą spłaty rat w równych wysokościach jest to, że kredyt jest trochę droższy od rozliczanego metodą rat malejących. Zaletą tej metody jest jednak to, że w okresie największych wydatków, czyli na początku realizacji przedsięwzięcia, obciążenie finansowe jest mniejsze.

Jeśli zastanawiasz się, ile będzie Cię kosztowało zaciągnięcie kredytu, możesz skorzystać z kalkulatora: raty równe lub raty malejące.

5.2.4. Prowizje i opłaty bankowe

Z tytułu udzielonego kredytu banki pobierają prowizje: przygotowawczą, od zaangażowania i rekompensacyjną.

Prowizja przygotowawcza pobierana jest przez bank z tytułu udzielenia kredytu. Jest ona ustalana procentowo w zależności od kwoty udzielonego kredytu (waha się w granicach 0,5 - 3% kwoty kredytu).

Prowizja od zaangażowania przysługuje bankowi od kredytu postawionego do dyspozycji kredytobiorcy i przez niego niewykorzystanego. Ma ona zrekompensować koszt utrzymania dostępności środków (stosowana przy kredytach w rachunku bieżącym oraz w linii kredytowej, wielkości do 6% kwoty niewykorzystanej).

Prowizja rekompensacyjna pobierana jest przez bank od wcześniejszej spłaty kredytu (procent spłaconej wcześniej kwoty).

5.2.5. Zabezpieczenie kredytu

Podstawową gwarancją spłaty kredytu dla banku jest przede wszystkim sytuacja ekonomiczo-finansowa kredytobiorcy, jego zdolność do spłaty kredytu i terminowość wywiązywania się ze zobowiązań wobec banku. Bank zapewnia sobie określone gwarancje prawne umożliwiające mu odzyskanie całości lub części niespłaconego przez kredytobiorcę kredytu.

Prawne zabezpieczenia kredytów dzielą się na:
  • osobiste - charakteryzują się odpowiedzialnością osobistą osoby udzielającej zabezpieczenia, czyli całym jej majątkiem osobistym.
  • rzeczowe - ograniczają odpowiedzialność do wybranych składników majątku kredytobiorcy.
Zabezpieczenia osobiste:

Weksel własny in blanco jest najczęściej stosowanym prawnym zabezpieczeniem kredytu. Weksle powinny być wystawione na urzędowym blankiecie lub na wzorze weksla sporządzonym przez bank. Dokument powinien zawierać co najmniej podpis kredytobiorcy lub pełnomocnika upoważnionego do zaciągania w jego imieniu zobowiązań wekslowych. Wraz z wekslem in blanco wystawca podpisuje deklarację wekslową, tj. porozumienie między wystawcą a bankiem, które określa, kiedy bank ma prawo wypełnić weksel, na jaką kwotę, oraz jaki termin płatności może być określony na wekslu.

Poręczenie wekslowe - awal jest poręczeniem udzielonym przez osobę zobowiązaną wekslowo. Poręczenie może dać osoba trzecia, fizyczna i prawna, lub osoba już podpisana na wekslu, np. pełnomocnik. Jeżeli wystawcą weksla in blanco jest np. spółka z o.o., poręczenia wekslowego może udzielić każdy ze wspólników lub członek zarządu. Poręczyciel odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania kredytobiorcy.

Poręczenie jest umową, przez którą poręczyciel zobowiązuje się do spłaty kredytu udzielonego przez bank na wypadek, gdyby kredytobiorca nie spłacił go w oznaczonym w umowie terminie. Poręczenie może być udzielone zarówno przez osoby fizyczne, jak i prawne. Dla ważności poręczenia wymagane jest, aby było ono złożone na piśmie. W przypadku, gdy poręczycielem jest osoba będąca w związku małżeńskim, dla ważności poręczenia niezbędna jest pisemna zgoda małżonka. Przedmiotem poręczenia może być całość lub oznaczona część kredytu. Jeśli poręczyciel nie wskaże w oświadczeniu kwoty, do wysokości której poręcza, oznacza to, że poręcza spłatę całego kredytu wraz z odsetkami i innych należności banku.

Gwarancję bankową jest pisemnym zobowiązaniem banku do zapłaty kwoty maksymalnej wskazanej w gwarancji, w przypadku gdy kredytobiorca, na zlecenie którego została wystawiona, nie spłaci go w terminie określonym w umowie.

Przelew wierzytelności na zabezpieczenie jest umową między kredytobiorcą lub osobą trzecią (cedent), a bankiem udzielającym kredytu, na mocy której następuje przeniesienie na bank praw do otrzymania konkretnej kwoty od dłużnika cedenta Stosuje się dwa rodzaje przelewu:
·        przelew konkretnie oznaczonej wierzytelności lub kilku wierzytelności,
·        przelew globalny, tj. cedent przelewa na bank wiele swoich wierzytelności już istniejących lub przyszłych.

Przystąpienie do długu - do dotychczasowego kredytobiorcy przystępuje osoba trzecia w charakterze dłużnika solidarnego. Dotychczasowy dłużnik nie zostaje zwolniony z obowiązku spłaty kredytu, a nowy odpowiada wobec banku jak za spłatę kredytu własnego. Kredytobiorca i przystępujący do długu odpowiadają wobec banku solidarnie. Przystąpienie do długu może dojść do skutku poprzez zawarcie umowy:
·        przez bank z nowym dłużnikiem za zgodą kredytobiorcy,
·        przez kredytobiorcę z nowym dłużnikiem za zgodą banku,
·        trójstronnej pomiędzy kredytobiorcą, przystępującym do długu i bankiem.

Pełnomocnictwo - bardzo często stosowane jest pełnomocnictwo do dysponowania rachunkiem bankowym. Może być ono udzielone przez kredytobiorcę, osobę trzecią lub osobę, która zabezpiecza udzielony kredyt, np. poręczyciela. Pełnomocnictwo może dotyczyć dysponowania rachunkiem oszczędnościowym, rachunkiem bieżącym, lokatami terminowymi. Innym rodzajem pełnomocnictwa jest pełnomocnictwo do umorzenia jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. Jednostki uczestnictwa stanowią wyraz uczestnictwa w prawach papierów wartościowych posiadanych przez fundusz oraz tytuł do udziału w dochodach funduszu zgodnie z jego regulaminem. Uczestnicy funduszu mają prawo umarzania swoich jednostek uczestnictwa. W chwili umorzenia otrzymują w zamian kwotę odpowiadającą cenie ich wykupu.

Zabezpieczenia rzeczowe

Zastaw rejestrowy - do jego ustanowienia niezbędna jest umowa między osobą uprawnioną do rozporządzania przedmiotem zastawu (zastawcą) w wierzycielem (zastawnikiem) oraz wpis do rejestru zastawów, który prowadzony jest przez właściwy wydział rejestrowy sądów rejonowych. Sądem właściwym do dokonania wpisu jest sąd, w którego okręgu znajduje się miejsce zamieszkania/siedziba zastawcy. Wniosek o dokonanie wpisu zastawu rejestrowego do rejestru powinien być złożony w terminie miesiąca od daty zawarcia umowy zastawniczej.

Zastaw na prawach Kodeksu cywilnego - może być ustanowiony na prawach, jeżeli one są zbywalne, w szczególności na:
·        wierzytelności w tym wierzytelności rachunku bankowego,
·        udziałach w spółce z o.o.,
·         papierach wartościowych (akcjach, obligacjach, wekslach, bonach skarbowych).

Przewłaszczenie na zabezpieczenie - może być dokonane w drodze przeniesienia na bank przez dłużnika, do czasu wpłaty zadłużenia wraz z należnymi odsetkami i prowizjami prawa własności rzeczy ruchomej lub papierów wartościowych. Możliwe jest również przewłaszczenie przez któregoś innego niż dłużnik. Przewłaszczenie następuje na mocy umowy zawartej przez bank z przewłaszczającym.

Kaucja - bank może przyjąć kaucję w postaci środków pieniężnych w gotówce. Jako kaucja przyjmowane są środki pieniężne w złotych, jak i walutach obcych, środki złożone w banku jako kaucja są przechowywane na odrębnym, nieoprocentowanym koncie.

Przelew środków pieniężnych na rachunek banku - dłużnik lub inna osoba może przelać
określoną kwotę na rachunek banku kredytodawcy, który zobowiąże się, że zwróci kwotę po
uzyskaniu zapłaty zadłużenia z należnymi odsetkami.

Blokada środków na rachunku bankowym - może nastąpić w drodze nieodwołalnej blokady środków pieniężnych zgromadzonych na bankowych rachunkach:
  • oszczędnościowych,
  • oszczędnościowo-rozliczeniowych,
  • lokatach,
  • związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Blokada dokonywana jest na pisemne zlecenie posiadacza rachunku lub osób posiadających nieograniczone pełnomocnictwo do dysponowania rachunkiem przez bank prowadzący rachunek.

Hipoteka - aby zabezpieczyć wierzytelność banku, nieruchomość można obciążyć prawem, na mocy którego bank będzie mógł dochodzić zaspokojenia swojego roszczenia z nieruchomości bez względu na to, czyją stała się ona własnością.

Zabezpieczeniem kredytu może być także nieruchomość w postaci obciążenia jej hipoteką. W takiej sytuacji bank będzie mógł dochodzić zaspokojenia swojego roszczenia z nieruchomości bez względu na to, czyją stała się własnością.

Hipoteką można obciążyć:
·        całą nieruchomość,
·        część ułamkową nieruchomości,
·        własnościowe prawo spółdzielcze do lokalu mieszkalnego,
·        prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
·        nieruchomość zabezpieczoną hipoteką.
Nie można ustanowić hipoteki na nieruchomości przekazanej jedynie w użytkowanie.

Przed przyjęciem zabezpieczenia w formie hipoteki bank zażąda od Ciebie:
1.      Aktualnego wypisu z księgi wieczystej nieruchomości, n której ma być ustanowiona hipoteka. Z wypisu powinno wynikać, kto jest właścicielem nieruchomości, czy jest ona obciążona ograniczonymi prawami rzeczowymi.
2.      Aktualnej wyceny nieruchomości dokonanej przez uprawnione do tego osoby.
3.      Wypisu i wyrysu z operatu ewidencyjnego (z ewidencji gruntów).
4.      Zgody współmałżonka na ustanowienie hipoteki w formie aktu notarialnego.

5.2.6. Ocena zdolności kredytowej

Zdolność kredytowa jest to możliwość spłaty przez kredytobiorcę rat zaciągniętego kredytu wraz z odsetkami, według ustalonego z bankiem harmonogramu spłat, przy poziomie wypracowywanych dochodów. Do dokonania oceny zdolności kredytowej wnioskodawca musi sporządzić plan finansowy obejmujący:
·        nakłady inwestycyjne,
·        przychody ze sprzedaży i koszty,
·        rachunek zysków i strat,
·        rachunek przepływów pieniężnych,
·        bilans majątkowy.
Przedstawione dokumenty powinny pozwolić na dokonanie oceny zdolności kredytowej oraz potrzeb kredytowych wnioskodawcy. Wszystkie te plany są częścią składową biznesplanu.

5.2.7. Podsumowanie

W przypadku osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność gospodarczą istotnym źródłem finansowania są udzielane przez banki kredyty. Dowiedziałeś się, że podstawą do jego udzielenia jest wniosek kredytowy, do którego należy załączyć dokumenty:
·        formalno-prawne - potwierdzające formę prawną prowadzonej działalności,
·        finansowe - potwierdzające sytuację ekonomiczno-finansową wnioskodawcy.
Głównym kosztem kredytu jest oprocentowanie. Musisz je wziąć pod uwagę w planie finansowym Twojej inwestycji. Uwzględnij także sposób spłaty kredytu - w ratach równych lub malejących.  Do kosztów kredytu zalicza się także dodatkowe opłaty i prowizje pobierane przez bank.  Aby otrzymać kredyt będziesz musiał przedstawić jedno lub kilka zabezpieczeń jego spłaty. Do wyboru masz zabezpieczenia osobiste lub rzeczowe. Czasami bank będzie wymagał określonego rodzaju zabezpieczenia.  Przed podpisaniem umowy kredytowej bank sprawdzi Twoją zdolność kredytową na podstawie przygotowanego przez Ciebie planu finansowego.

3. Leasing

Leasing jest alternatywną formą finansowania inwestycji w stosunku do kredytu bankowego.

Dowiesz się, na czym polega leasing i jego dwa podstawowe rodzaje:
·        leasing finansowy,
·        leasing operacyjny.

5.3.1. Leasing - definicja

Leasing jest to umowa cywilnoprawna, na mocy której firma leasingowa (leasingodawca) przekazuje klientowi (leasingobiorcy) prawo do użytkowania określonych dóbr (środków trwałych) w określonym czasie w zamian za określone płatności (raty leasingowe).

W okresie trwania umowy prawo własności środka trwałego należy do leasingodawcy. Po jej zakończeniu w przypadku tzw. leasingu finansowego następuje automatyczne przeniesienie własności na rzecz leasingobiorcy, zaś w leasingu operacyjnym leasingobiorca ma prawo zakupu użytkowanej rzeczy po z góry ustalonej cenie.

Przedmiotem leasingu może być dowolny środek trwały, począwszy od sprzętu biurowego (meble, kserokopiarki, komputery), poprzez środki transportu (samochody ciężarowe, dostawcze osobowe), aż po urządzenia przemysłowe, całe linie technologiczne i nieruchomości.

Umowę leasingu regulują przepisy Kodeksu cywilnego.

5.3.2. Leasing finansowy

Leasing finansowy ma najczęściej charakter średnio- i długoterminowy i jest zawierany na okres zbliżony do okresu gospodarczej używalności przedmiotu leasingu. Przedmiot umowy leasingu jest zaliczany do składników majątku leasingobiorcy, który go amortyzuje.
Leasingobiorca dokonuje odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie trwania umowy oraz zalicza do kosztów uzyskania przychodów tylko tzw. część odsetkową opłat leasingowych oraz odpisy amortyzacyjne.

Po wygaśnięciu umowy leasingu zazwyczaj następuje wykup aktywów przez leasingobiorcę, czyli wykorzystanie opcji nabycia.

Odmianą leasingu finansowego jest leasing zwrotny. Jego istotą jest powiązanie umowy leasingu z poprzedzającą ją umową sprzedaży. Leasingobiorca sprzedaje posiadane środki inwestycyjne firmie leasingowej i równocześnie zastrzega sobie prawo do ich dalszego użytkowania na warunkach ustalonych w umowie leasingu. Dzięki takiej operacji podmiot, który sprzedał daną rzecz leasingodawcy, nadal z niej korzysta, a uzyskane ze sprzedaży środki może przeznaczyć na inne cele.

5.3.3. Leasing operacyjny

W przypadku leasingu operacyjnego leasingobiorca również otrzymuje w użytkowanie przedmiot leasingu z tą jednak różnicą, że w okresie trwania umowy przedmiot ten znajduje się w ewidencji środków trwałych leasingodawcy.  Wobec tego to leasingodawca zalicza do swojego przychodu opłaty leasingowe w całości oraz amortyzuje przedmiot umowy leasingu, wliczając odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów. Dla leasingobiorcy natomiast, kosztem uzyskania przychodów są w całości opłaty leasingowe.

W wyniku leasingu operacyjnego następuje zaspokojenie przejściowego zapotrzebowania na określony sprzęt. Przedmiot umowy leasingu przekazywany jest w użytkowanie leasingobiorcy na okres krótszy od okresu ekonomicznej używalności przedmiotu, zwykle do 3 lat. Z tego względu leasingodawca w ramach jednej transakcji/umowy leasingowej nie odzyskuje całości nakładów poniesionych na nabycie środka trwałego. Często więc zawierana jest z tym samym lub innym leasingobiorcą umowa sprzedaży tego środka po określonej z góry cenie.

5.3.4. Leasing bezpośredni i pośredni

Z leasingiem bezpośrednim mamy do czynienia wtedy, gdy stroną udostępniającą użytkownikowi przedmiot leasingu jest producent tego przedmiotu. Nie występuje tu zatem wyspecjalizowane przedsiębiorstwo leasingowe, które nabywa wskazane przez leasingobiorcę urządzenie na własny rachunek od jego producenta, aby następnie oddać je użytkownikowi do korzystania za ustalone opłaty. Po stronie producenta zmniejszają się w ten sposób niedogodności i koszty związane z magazynowaniem i składowaniem produktów.

W leasingu pośrednim w transakcji uczestniczą co najmniej 3 podmioty.
Leasingodawca nie jest wtedy producentem przedmiotu leasingu, tylko kupuje go od producenta na zasadzie umowy kupna-sprzedaży. Potem wyleasingowuje go leasingobiorcy. Funkcję leasingodawcy pomiędzy producentem a nabywcą pełnią zwykle wyspecjalizowane firmy, traktujące leasing jako podstawową formę działalności. Mogą jednak być to także banki i inne instytucje finansowe. Bank nie bierze udziału bezpośrednio w obrocie przedmiotem leasingu, a jedynie udziela pożyczki na jego zakup.

5.3.5. Zalety i wady leasingu

Wśród zalet leasingu możemy wymienić:
·        neutralność wobec oceny zdolności kredytowej leasingobiorcy,
·        odformalizowanie procedury zawarcia umowy,
·        elastyczność finansowania inwestycji, czyli możliwość dopasowania opłat leasingowych do sytuacji finansowej leasingobiorcy, struktury jego bilansu i założeń danego projektu inwestycyjnego,
·        perspektywę płacenia niższych podatków - przy założeniu, że odpisów amortyzacyjnych dokonuje leasingodawca, raty leasingowe stanowią koszt uzyskania przychodu, zmniejszając tym samym podstawę opodatkowania,
·        poprawę płynności finansowej, gdyż spłata rat leasingowych dokonywana jest z bieżących przychodów, a te można uzyskiwać dzięki eksploatacji leasingowanego przedmiotu,
·        uniknięcie finansowania podatku VAT, gdyż podstawą kalkulacji rat leasingowych jest wartość netto przedmiotu leasingu,
·        minimalizację ryzyka kursowego, na co pozwala dostosowanie waluty umowy do struktury walutowej przychodów klienta,
·        utrzymanie lub poprawę struktury bilansu.

Do wad leasingu, jako sposobu finansowania inwestycji, zaliczymy:
·        wysokie koszty - koszt leasingu jest często wyższy niż koszt kredytu bankowego (istnieje wyższe oprocentowanie rat leasingowych niż kredytu),
·        ryzyko cenowe i rzeczowe leasingowego przedmiotu, które przenoszone jest na leasingobiorcę - w przypadku złej koniunktury istnieje bezwzględny obowiązek wypełniania postanowień umowy leasingowej, co stawia korzystającego w trudnej sytuacji finansowej.
·        brak obowiązku zapewnienia przez leasingodawcę tzw. używalności rzeczy - leasingodawca nie ponosi odpowiedzialności za przydatność przedmiotu do użytku,
·        prawo leasingodawcy do rozwiązania umowy - w wyniku naruszenia umowy, które może być spowodowane opóźnieniem w spłacaniu rat.

5.3.7. Podsumowanie

Leasing to umowa, w której leasingodawca przekazuje leasingobiorcy prawo do użytkowania określonych dóbr w określonym czasie w zamian za określone płatności.

W leasingu finansowym:
·        przedmiot leasingu zaliczany do aktywów leasingobiorcy, który dokonuje odpisów amortyzacyjnych i zalicza część odsetkową opłat leasingowych do swoich kosztów uzyskania przychodu,
·        przedmiot leasingu pozostaje prawną własnością leasingodawcy, a część odsetkowa opłat leasingowych jest jego przychodem.
W leasingu operacyjnym:
·        leasingobiorca użytkuje przedmiot leasingu, a całość opłat leasingowych stanowi jego koszt uzyskania przychodu,
·        leasingodawca zalicza przedmiot leasingu do swoich aktywów oraz dokonuje odpisów amortyzacyjnych i zalicza całość opłat leasingowych do swoich przychodów.

Leasing może być także bezpośredni lub pośredni. W leasingu bezpośrednim leasingodawca jest jednocześnie producentem przedmiotu leasingu. W leasingu pośrednim między producentem a leasingobiorcą występuje trzeci, wyspecjalizowany podmiot, niebędący producentem leasingowanych dóbr.

Leasing ma wiele zalet i może być znacznie korzystniejszy niż kredyt bankowy, aby sfinansować zakup dobra. Pamiętaj jednak, że ma też swoje wady.

4. Fundusze mikropożyczkowe i poręczeń kredytowych

Małe i średnie firmy mają często problem z uzyskaniem kredytu bankowego lub pożyczki.

Na szczęście istnieją inne niż kredyt bankowy źródła finansowania ich działalności:
·        fundusze mikropożyczkowe,
·        fundusze poręczeń kredytowych.

5.4.1. Fundusze mikropożyczkowe

Fundusze mikropożyczkowe działające w Polsce są organizacjami pozabankowymi i mogą być traktowane jako alternatywne formy wspomagania małych firm w dostępie do zewnętrznych źródeł finansowania.

Fundusze te działają w różnych formach prawnych. Są instytucjami wzajemnie niezależnymi. Środki finansowe, z których udzielane są pożyczki, pochodzą ze źródeł prywatnych.

Kapitał udzielany jest w formie pożyczki tym spośród właścicieli małych firm, którzy zapewnią jego jak najbardziej racjonalne wykorzystanie. Oferta funduszy mikropożyczkowych skierowana jest zarówno do małych firm już działających na rynku, jak i do osób mających zamiar rozpocząć działalność gospodarczą na własny rachunek, a także do osób prowadzących działalność pozarolniczą na terenach wiejskich.

Kwota pożyczki, o jaką może ubiegać się przedsiębiorca, może sięgać nawet 120 000 zł. Granica ta może być ustalona indywidualnie w zależności od potrzeb przedsiębiorcy i zasad działania konkretnego funduszu.

Fundusze mikropożyczkowe są rozwiązaniem dla tych, którzy nie mogą korzystać z kredytu w banku, a potrzebują środków pieniężnych na cel związany z prowadzoną działalnością.

Pracownicy instytucji mikropożyczkowych potrafią ocenić opłacalność projektu klienta i doradzić mu w wielu kwestiach związanych z prowadzeniem firmy. To oni dokonują weryfikacji i odrzucają projekty nieprzemyślane, które nie mają szans na realizację.

Obecnie, obok wielu lokalnych, działają w Polsce cztery główne fundusze mikropożyczkowe:
·        Fundusz Mikro,
·        Inicjatywa Mikro,
·        Fundacja Wspomagania Wsi.
Istniejące w Polsce fundusze zrzeszone są w Polskim Stowarzyszeniu Funduszy Pożyczkowych.

5.4.2. Fundusze poręczeń kredytowych

Fundusze poręczeń kredytowych to inicjatywy, które pomagają najmniejszym firmom sprostać wymogom banków poprzez odpłatne udzielenie gwarancji spłaty części kwoty kredytu.

W większości przypadków fundusze oferują poręczenie w wysokości 60-80% wartości kredytu. Na resztę kredytu przedsiębiorca musi przedstawić zabezpieczenie. Poręczenia lub gwarancje są terminowe i udzielane na okres zgodny z okresem spłaty kredytu/pożyczki, wydłużony o np. 1 miesiąc.

Procedura udzielenia poręczenia:
1.      Wniosek o udzielenie poręczenia lub gwarancji spłaty kredytu, składany jest przez kredytobiorcę w banku kredytującym. Jednocześnie kredytobiorca składa standardowy wniosek o przyznanie kredytu, jaki obowiązuje w danym banku.
2.      Po podjęciu decyzji o udzieleniu kredytu/pożyczki bank zawiera z kredytobiorcą umowę warunkową, w której uzależnia uruchomienie kredytu/pożyczki od uzyskania poręczenia lub gwarancji z funduszu poręczeń kredytowych.
3.      Następnie kredytodawca przekazuje do funduszu wniosek o udzielenie poręczenia lub gwarancji. Wymagane jest zabezpieczenie udzielonego poręczenia w formie weksla in blanco kredytobiorcy z klauzulą "bez protestu" wraz z deklaracją wekslową. Ponieważ poręczana jest tylko część kredytu/pożyczki, kredytobiorca zobowiązany jest do ustanowienia zabezpieczenia pozostałej, nieporęczonej części kredytu/pożyczki, zgodnie z wymogami kredytodawcy.
4.      Fundusz poręczeń kredytowych przekazuje do banku informację o udzieleniu poręczenia.
5.      Na tej podstawie bank uruchamia kredyt dla klienta.

5.4.3. Zalety i wady

W Polsce ograniczony dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania stanowi znaczącą barierę dla rozwoju wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza nowopowstających oraz realizujących inwestycje o charakterze innowacyjnym.

Finansowanie inwestycji z funduszy pożyczkowych oraz przy udziale funduszy poręczeń kredytowych są dobrym rozwiązaniem dla MŚP ze względu na:
·                       ułatwiony dostęp do kapitału - ograniczenie formalności,
·                       zróżnicowane formy pomocy - pożyczki, poręczenia, gwarancje,
·                       nieskomplikowane formy zabezpieczenia,
·                       możliwość przeznaczenia środków na różnego rodzaju cele, związane z działalnością i rozwojem przedsiębiorstwa,
·                       dostępność także dla firm rozpoczynających działalność.

5.4.4. Podsumowanie

Fundusze mikropożyczkowe to organizacje pozabankowe, które działają w różnych formach prawnych i są instytucjami wzajemnie niezależnymi. Środki finansowe, z których udzielane są pożyczki, pochodzą ze źródeł prywatnych i są pożyczane tym, którzy zapewnią ich jak najbardziej racjonalne wykorzystanie

Fundusze poręczeń kredytowych pomagają najmniejszym firmom sprostać wymogom banków poprzez odpłatne udzielenie gwarancji spłaty części kwoty kredytu. Aby uzyskać takie poręczenie lub gwarancję należy:
·        Złożyć wniosek o udzielenie poręczenia lub gwarancji w banku kredytującym (wraz z wnioskiem o przyznanie kredytu).
·        Ustanowić zabezpieczenie pozostałej, nieporęczonej części kredytu/pożyczki, zgodnie z wymogami kredytodawcy.
Oczywiście te źródła finansowania działalności oprócz zalet, mają także i wady, które musisz wziąć pod uwagę podczas rozważania, z jakiego źródła finansowania działalności chciałbyś skorzystać.

5. Alternatywne źródła finansowania

Poprzednio poznałeś standardowe źródła finansowania, takie jak kredyt, leasing, fundusze mikropożyczkoweporęczenia kredytowe. Nie są to jedyne źródła finansowania inwestycji. Z wielu względów możesz zdecydować, że nie są one odpowiednią formą pomocy finansowej dla Twojego projektu biznesowego.

Teraz poznasz alternatywne źródła finansowania. Dowiesz się, w jaki sposób akcje, udziały czy prawa do udziału w zyskach/stratach Twojej firmy mogą stać się źródłem finansowania Twojego przedsiębiorstwa.

Dowiesz się, czym są fundusze Private Equity. Poznasz zasady ich działania oraz odmiany: Venture Capital, Seed Capital oraz Business Angels.

5.5.1. Akcje, udziały oraz prawo do udziału w zyskach/stratach spółki

W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, przedsiębiorstwa mogą zbywać:
1.      Akcje,
2.      Udziały,
3.      Prawo do udziału w zyskach i stratach spółki.

Akcje to papiery wartościowe stwierdzające udział ich właściciela w kapitale spółki akcyjnej. Akcjonariusz posiada szereg przywilejów, z których najważniejszymi są prawo do dywidendy, czyli udziału w zysku spółki oraz prawo do uczestnictwa w walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.

Udziały odzwierciedlają wkład wspólnika w kapitał spółki. Nie są papierami wartościowymi, ale mogą być zbywane innym podmiotom.

Prawo do udziału w zyskach i stratach przedsiębiorstwa przysługuje wszystkim wspólnikom w spółce osobowej na równych prawach. 

Na rynku publicznym można sprzedać akcje - poprzez emisję akcji na giełdzie papierów wartościowych. Jest to jednak opłacalne przy bardzo wysokich programach emisyjnych.

Na rynku niepublicznym można zbyć akcje, udziały oraz prawa do udziału w zyskach i stratach przedsiębiorstwa bezpośrednio prywatnym inwestorom, np. inwestorom Private Equity. I tym zajmiemy się w tej lekcji. 

Ważne! Inwestorzy Private Equity preferują spółki komandytowo-akcyjne i kapitałowe, ponieważ w przeciwieństwie do pozostałych spółek, przystąpienie do nich nie wiąże się z przyjęciem na siebie odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

5.5.2. Private Equity

Sposoby pozyskiwania funduszy omówione w poprzednich lekcjach nie są odpowiednie dla inwestycji obarczonych dużym ryzykiem. Wynika to z bardzo asekuracyjnej postawy banków, które nie są skłonne do ponoszenia ryzyka, a w przypadku jego występowania wymagają gwarancji i zabezpieczeń.

Alternatywą dla tych inwestycji jest finansowanie z Private Equity (PE). Polega ono na nabywaniu akcji i udziałów w spółkach, które nie są notowane na giełdzie papierów wartościowych. Inwestycje PE obejmują przedsiębiorstwa w każdym stadium rozwoju (nawet dopiero zakładane) i w każdym sektorze.

Rynek PE składa się z podmiotów formalnych i nieformalnych. Na ilustracji został przedstawiony podział podmiotów PE.

Finansowanie z Private Equity ma swoje odmiany w postaci funduszy Venture Capital (w tym Seed Capital) oraz inwestorów typu Business Angel. W dalszej części lekcji dowiesz się, czym charakteryzują się te formy finansowania.

5.5.3. Venture Capital - kapitał ryzyka

Pojęcie Private Equity jest nadrzędne w stosunku do Venture Capital (VC). O ile VC w głównej mierze finansuje wczesne etapy rozwoju przedsiębiorstwa, tak PE obejmuje także wszystkie pozostałe inwestycje.

Jeśli Twój pomysł na biznes charakteryzuje się dużym stopniem oryginalności, a w związku z tym znacznym ryzykiem niepowodzenia, spróbuj ubiegać się o finansowanie z funduszu Venture Capital (VC), który jest jedną z odmian Private Equity.

Fundusze VC polegają na działalności grupy inwestorów, którzy przeznaczają powierzone pieniądze na określoną inwestycję. Finansowanie z tych funduszy polega na zasileniu kapitałowym przedsiębiorstwa poprzez objęcie nowej emisji akcji lub udziałów. Ponadto w okresie trwania inwestycji fundusze wspomagają przedsiębiorstwo fachowym doradztwem w zakresie finansów, marketingu, prawa itd.

Inwestycje finansowane przez VC zazwyczaj są planowane na okres od 3 do 7 lat. Po tym okresie fundusze VC kończą swój udział w przedsięwzięciu - akcje finansowanej firmy są wprowadzane na giełdę lub zbywane na rynku pozagiełdowym.

Dla funduszy Venture Capital podstawowym kryterium wyboru przedmiotu inwestycji jest potencjał wzrostu firmy i prognoza zysku dla inwestora. Z tego powodu w kręgu zainteresowań tego funduszu znajdują się głównie przedsiębiorstwa związane z nowymi technologiami oraz te, które mają lepszą niż konkurenci ofertę produktów lub usług i działają na wzrostowym rynku.

W Polsce fundusze tego typu inwestują przede wszystkim w firmy, które:
·        mają dobry produkt,
·        odniosły już sukces rynkowy,
·        potrzebują funduszy na szybszy rozwój i zwiększenie produkcji.
Kłopoty finansowe nie muszą dyskwalifikować firmy, pod warunkiem, że rokuje szybką poprawę wyników i rynkową karierę. Fundusze VC często zapewniają firmie także fachową pomoc biznesową.

5.5.4. Seed Capital - kapitał zalążkowy

Seed Capital (kapitał zalążkowy) to jeden ze sposobów finansowania rozwoju firmy kapitałem podwyższonego ryzyka, będący odmianą Venture Capital.

Kapitał zalążkowy został wyszczególniony jako odrębna forma finansowania ze względu na swoją specyfikę:
·        Jego odbiorcami są małe i średnie firmy, w początkowym stadium rozwoju, nie zawsze posiadające historię księgową.
·        Kapitał dostarczany jest na bardzo wczesnym etapie projektu inwestycyjnego.
·        Projekt finansowany ze środków tego funduszu polega najczęściej na konstrukcji prototypu produktu, przeprowadzeniu wstępnych badań rynkowych, przygotowaniu biznesplanu, opłaceniu procedury patentowej lub skompletowaniu zespołu menedżerskiego.
Kapitał ten kierowany jest do firm mających pomysł, najczęściej związany z rozwijaniem nowoczesnych technologii, ale niemających kapitału potrzebnego do wytworzenia produktu na podstawie tego pomysłu i wprowadzenia go na rynek.

Fundusz kapitału zalążkowego może być przeznaczony również na obejmowanie akcji lub udziałów w małych lub średnich przedsiębiorstwach.

5.5.5. Business Angels - Anioły biznesu

Business Angels (Anioły biznesu) są to nieformalni inwestorzy Private Equity. W przeciwieństwie do funduszy Venture Capital, które zarządzają pulą środków wielu kapitałodawców, Anioły biznesu inwestują wyłącznie własne pieniądze.

Kapitał inwestowany przez Anioły biznesu uzupełnia lukę między Seed Capital a Venture Capital. Business Angels inwestują wielokrotnie mniejszy kapitał niż np. fundusze Venture Capital, a niekiedy mogą być środkiem do uzyskania VC czy kredytu inwestycyjnego.

Anioły biznesu inwestują w przedsięwzięcia o dużym potencjale wzrostu, licząc na przynajmniej 10-krotny zwrot nakładów w perspektywie 5 lat.

Inwestorzy osobiście angażują się w działalność firmy, wnoszą do przedsiębiorstwa własne doświadczenia, kontakty itp.

Business Angels najłatwiej szukać poprzez specjalne platformy informacyjno-doradcze, utworzone w celu kojarzenia inwestorów z przedsiębiorcami.

5.5.6. Podsumowanie

Poznałeś właśnie alternatywne źródła finansowania.

Akcje
w spółce możesz sprzedawać na rynku publicznym, emitując je na giełdzie papierów wartościowych. To źródło finansowania jest jednak opłacalne tylko przy wysokich programach emisyjnych.

Akcje, udziały lub prawa do udziału w zyskach lub stratach spółki możesz również sprzedawać na rynku niepublicznym, bezpośrednio inwestorom, którzy chcą wnieść kapitał do Twojej firmy - na tym polega działanie funduszy Private Equity.

Poznałeś trzy odmiany PE:
1.      Venture Capital (kapitał ryzyka) - Są to fundusze skupiające kapitał wielu inwestorów. Finansują one przedsięwzięcia obarczone wysokim stopniem ryzyka, rokujące jednocześnie wysoki zwrot z inwestycji.
2.      Seed Capital (kapitał zalążkowy) - Jest to odmiana Venture Capital polegająca na dostarczeniu kapitału na bardzo wczesnym etapie projektu inwestycyjnego, np. na konstrukcji prototypu produktu, opłaceniu procedury patentowej lub skompletowaniu zespołu menedżerskiego.
3.      Business Angel (Anioły biznesu) - Są to nieformalni inwestorzy Private Equity. Inwestują własne nadwyżki finansowe, głównie w przedsiębiorstwa będące na wczesnych etapach rozwoju. 


Źródło:
Projekt "Akademia PARP", https://www.akademiaparp.gov.pl/, dostęp dnia 6 marca 2011r.

13 komentarzy:

  1. Pozostając w temacie finansów, ja radziłabym zainwestowanie w systemy,które wspierają zarządzanie finansami naszej firmy. Chodzi mi tu o to, że istnieje teraz masa nowoczesnych rozwiązań, które ułatwią nam życie i pozwolą zaoszczędzić czas. Dla mnie te wszystkie techniczne sprawy na początku brzmiały niezrozumiale, ale kiedy wdrożyłam się w system, tylko żałuję tych miesięcy kiedy go nie miałam :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Generalnie rzecz ujmując działalność inwestycyjna jest tematem bardzo obszernym, który może laikowi przysporzyć wiele problemów. Dlatego wart jest poszukać firm, które się w tym specjalizują i mają doświadczenie na tym polu. Próby wymyślenia czegoś w oparciu tylko o wiedzę książkową gdy nie mamy żadnego doświadczenia jest bardzo ryzykowne, ale jak kto woli :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Obecnie możliwości zdobycia nowego kapitału w firmie jest wiele, kwestia tylko dobrania odpowiedniej formy do naszej sytuacji finansowej. Warto też wciąć pod uwagę usługi doradcze, bez odpowiedniej wiedzy można przecież łatwo wciągnąć firmę w długi.

    OdpowiedzUsuń
  4. Osobiście uważam, że kredyt jest to ostatnia deska ratunku. W przypadku niepłacenia w terminie faktur przez klientów lepiej skorzystać z efaktoringu http://nfg.pl/ i mieć pieniądze na koncie nawet w kilka minut, niż ryzykować brak płynności finansowej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kredyt bywa koniecznością kiedy prowadzimy firmę. Klienci często płacą z opóźnieniem i mamy zator finansowy. Prowadzi to do braku inwestycji. Oprócz kredytów bywają inne formy pomocy, więcej informacji znajdziecie tu. Dla biznesmenów przydatne informacje na bieżąco.

      Usuń
  5. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Umowę kredytową punkt po punkcie warto omówić z doradcą kredytowym. Dzięki takiej konsultacji można szybko rozwiać wszelkie wątpliwości.
    https://www.trinityfinance.com.pl/doradca-kredytowy-rawa-mazowiecka/

    OdpowiedzUsuń
  8. Opracowując biznesplan określ, co chcesz osiągnąć dzięki swojemu biznesowi, na przykład zwiększenie sprzedaży, wprowadzenie nowego produktu na rynek lub rozszerzenie usług.
    https://portal.faktura.pl/podatki/limit-platnosci-gotowka-w-2023-roku/

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja bym pewnie doradziła się księgowej jak do tematu podejść aby na pewno nie stracić a móc w firmę zainwestować. Zawsze jest ryzyko ale lepiej jeśli będzie one przemyślane i świadomie podejmowane. Macie już księgową? Można podjąć współpracę z takim biurem jak https://wzpartners.pl/oferta/outsourcing-ksiegowosci-wroclaw/ - w zespole mają samych fachowców dlatego są w stanie przejąć na siebie wiele obowiązków, nie tylko w zakresie księgowości ale także podatków czy kadr i płac.

    OdpowiedzUsuń
  10. Kancelaria frankowa Warszawa oferuje pomoc osobom zmagającym się z problemami wynikającymi z zaciągnięcia kredytów we frankach szwajcarskich. Specjaliści z warszawskich kancelarii frankowych posiadają dogłębną wiedzę na temat specyfiki tych kredytów i aktualnych orzeczeń sądowych, co pozwala im na skuteczne reprezentowanie interesów kredytobiorców w sporach z bankami. Dzięki profesjonalnemu wsparciu prawnemu, klienci mają możliwość negocjacji warunków kredytu lub dochodzenia swoich praw na drodze sądowej, co może prowadzić do znaczącego zmniejszenia obciążeń finansowych.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawe informacje są tutaj dostępne i nie ukrywam, że będą one bardzo ważne dla początkujących w biznesie. Poza tym biznes i finanse niewątpliwie się ze sobą łączą, dlatego trzeba wiedzieć, jak pomnażać zyski w biznesie, no i skąd wziąć pieniądze na otwarcie takiego biznesu. Zwróćcie uwagę na stronę https://businesswithoutlimits.pl/ . Tam możecie się wszystkiego o biznesie i finansach dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń