1. Kredyt - wprowadzenie
Jednym z podstawowych źródeł finansowania jest kredyt bankowy. Odgrywa on olbrzymią rolę zarówno jako instrument finansowania bieżącej działalności, jak i sposób pozyskiwania środków na inwestycje.
Dowiesz się więc, czym jest kredyt i jakie warunki powinna spełnić osoba
ubiegająca się o jego przyznanie.
Poznasz rodzaje kredytów, a także dowiesz się, czym się różni kredyt obrotowy od inwestycyjnego.
Decydując się na kredyt, należy uwzględnić zarówno jego wady, jak i zalety.
1.5.1.
Kredyt i kredytobiorca
Umowa kredytu polega na zobowiązaniu banku do oddania
do dyspozycji kredytobiorcy
na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych przeznaczoną
na określony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania
z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty
wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami
w oznaczonych terminach spłaty.
Kredytobiorcą może zostać:
Kredytobiorcą może zostać:
·
osoba fizyczna
posiadająca zdolność do czynności prawnych lub kilka osób fizycznych
w przypadku spółki cywilnej;
·
osoba prawna;
·
jednostka
organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, jeśli posiada zdolność prawną
i zdolność do czynności prawnych.
Jeśli kredytobiorcą jest osoba fizyczna prowadząca
działalność gospodarczą lub spółka osób fizycznych, zaciągnięcie kredytu
wymaga zgody współmałżonka kredytobiorcy/ współmałżonków wspólników spółki
wyrażonej na piśmie.
Zgoda współmałżonka na zaciągnięcie kredytu nie jest wymagana, gdy:
1.
Małżonkowie
zawarli majątkową umowę małżeńską wyłączającą wspólność ustawową i okażą
akt notarialny bądź orzeczenie sądu w tej sprawie.
2.
Współmałżonek
poręczył za kredytobiorcę lub przystąpił do długu kredytowego.
3.
Jeśli bank jej
nie wymaga - bank może określić, od jakiej kwoty kredytu potrzebna jest
zgodna współmałżonka.
1.5.2.
Rodzaje kredytów
Kredyty można podzielić według rozmaitych
kryteriów, do których należą:
·
przeznaczenie
kredytu,
·
długość okresu
kredytowania,
·
forma kredytu,
·
waluta,
·
zasady
oprocentowania,
·
częstotliwość
wykorzystania.
1.5.3.
Kredyt inwestycyjny
Jeśli źródłem finansowania
Twojego przedsięwzięcia będzie kredyt, to prawdopodobnie będzie to kredyt inwestycyjny.
Możesz go przeznaczyć na sfinansowanie:
·
rzeczowych
aktywów trwałych, np. zakup
nieruchomości, budowa budynków i budowli, zakup maszyn i urządzeń,
środków transportu itp.;
·
wartości
niematerialnych i prawnych,
np. zakup patentów, licencji, znaków towarowych, koszty badań rozwojowych,
oprogramowanie;
·
finansowych
aktywów trwałych, np. zakup
udziałów lub akcji innych podmiotów, zakup długoterminowych papierów wartościowych itp.
Oferta banków jest obecnie bardzo szeroka
i oprócz tradycyjnych kredytów inwestycyjnych może obejmować np.
kredyty przeznaczone wyłącznie na zakup środków transportu
albo nowych / używanych środków trwałych.
Zorientuj się, czy możesz także skorzystać kredytów
preferencyjnych, które są udzielane na korzystniejszych warunkach niż
zwykłe kredyty. Zwykle przeznaczone są dla określonej grupy kredytobiorców oraz ściśle określone
cele.
1.5.4.
Kredyt obrotowy a kredyt inwestycyjny
Źródłem finansowania
przedsiębiorstwa, oprócz kredytu inwestycyjnego, jest również kredyt
obrotowy.
Kredyt obrotowy różni się od inwestycyjnego tym, że jest przeznaczony na bieżące potrzeby firmy (np. zakup towarów, materiałów, surowców, spłatę zobowiązań). Często udzielany jest w postaci linii kredytowej dostępnej w rachunku bieżącym. Kredytobiorca nie musi wtedy określać, na co przeznaczy środki z kredytu, tylko korzysta z nich wedle uznania.
Kredyt obrotowy różni się od inwestycyjnego tym, że jest przeznaczony na bieżące potrzeby firmy (np. zakup towarów, materiałów, surowców, spłatę zobowiązań). Często udzielany jest w postaci linii kredytowej dostępnej w rachunku bieżącym. Kredytobiorca nie musi wtedy określać, na co przeznaczy środki z kredytu, tylko korzysta z nich wedle uznania.
Kredyt inwestycyjny zwykle jest celowy i związany z realizacją konkretnego przedsięwzięcia. Jest on często podawany w biznesplanie jako źródło finansowania inwestycji.
1.5.5.
Zalety i wady kredytów bankowych
Planując inwestycję powinieneś znać zarówno zalety,
jak i wady kredytów bankowych.
Do najistotniejszych zalet kredytów należy zaliczyć:
Do najistotniejszych zalet kredytów należy zaliczyć:
- zakup środków
trwałych przy pomocy kredytu, które stają się własnością kupującego,
a nie banku,
- dopasowanie
warunków umowy kredytowej do sytuacji i możliwości kredytobiorcy,
- pomoc banku
przy konstruowaniu biznesplanu.
- Najistotniejsze
wady kredytów to:
- wysokie
koszty kredytu, które
obejmują prowizje, opłaty oraz oprocentowanie - zależne
od sytuacji ekonomicznej kraju,
- długi
czas oczekiwania na przyznanie kredytu, który spowodowany jest niezbędnym
spełnieniem wielu wymogów formalnych przez osoby prowadzące
działalność gospodarczą,
- konieczność
ścisłego przestrzegania warunków umowy kredytu,
- konieczność
zabezpieczenia kredytu majątkiem firmy lub osobistym
właścicieli.
1.5.6.
Podsumowanie
Dowiedziałeś się właśnie, że kredyt to dwustronna umowa,
na podstawie której bank przekazuje kredytobiorcy określoną kwotę środków
pieniężnych, natomiast kredytobiorca zobowiązuje się do zwrotu otrzymanych
środków wraz z odsetkami
oraz kosztami prowizji.
Kredytobiorcą może zostać:
Kredytobiorcą może zostać:
- osoba
fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych lub kilka
osób fizycznych,
- osoba
prawna,
- jednostka
organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, jeśli posiada zdolność
prawną i zdolność do czynności prawnych.
Wiesz także, że kredyty można podzielić według rozmaitych
kryteriów, do których należą:
- przeznaczenie
kredytu,
- długość
okresu kredytowania,
- forma
kredytu,
- waluta,
- zasady
oprocentowania,
- częstotliwość
wykorzystania.
Głównym rodzajem kredytu wykorzystywanym przez przedsiębiorstwa
jako źródło finansowania
przedsięwzięć jest kredyt inwestycyjny.
Dotyczy on działań mających na celu powiększenie majątku trwałego
kredytobiorcy. Poza nim przedsiębiorcy mogą korzystać także z kredytu obrotowego, który przeznaczony jest
na finansowanie bieżących potrzeb firmy.
Pamiętaj! Zanim zdecydujesz się zawrzeć umowę kredytową z bankiem, rozważ wszystkie zalety i wady takich źródeł finansowania.
Pamiętaj! Zanim zdecydujesz się zawrzeć umowę kredytową z bankiem, rozważ wszystkie zalety i wady takich źródeł finansowania.
2. Kredyt w praktyce
Zapoznałeś się już z podstawowymi informacjami na temat kredytów
bankowych.
Teraz dowiesz się, w jaki sposób można uzyskać kredyt bankowy oraz jakie koszty ponosi wnioskodawca z tytułu pozostawienia przez bank do jego dyspozycji środków finansowych.
5.2.1.
Wniosek kredytowy
Podstawą udzielenia kredytu
przez bank jest złożenie wniosku kredytowego. Każdy bank posiada własny
formularz wniosku. Zwykle jednak zawiera on takie informacje jak:
a.
oznaczenie
wnioskodawcy,
b.
siedzibę
przedsiebiorstwa lub miejsce zamieszkania;
c.
miejsce
prowadzenia działalności;
d.
REGON
i NIP firmy, numery PESEL właścicieli;
e.
określenie
formy i rodzaju prowadzonej działalności,
f.
dane odnośnie
posiadanego rachunku bankowego.
Każdy wniosek zawiera także pełne informacje dotyczące
wnioskowanego kredytu: cel, kwota, waluta, okres kredytowania, terminy
uruchomienia i spłat, proponowane zabezpieczenie oraz opis realizacji
inwestycji.
Dodatkowo wnioskodawca powinien przedłożyć oświadczenie o posiadanym majątku oraz, jeśli dotyczy, o korzystaniu z kredytów, gwarancji, poręczeń i wysokości tych zobowiązań.
Do wniosku kredytowego należy załączyć szereg dokumentów, których
przedstawienia będzie oczekiwać kredytodawca.
Wśród nich należy wyróżnić:
1.
Biznesplan,
2.
Dokumenty
potwierdzające formę prawną
prowadzonej działalności oraz prawo danej osoby do podejmowania
decyzji i zaciągania zobowiązań w imieniu firmy. Tutaj
możesz zobaczyć, jakie dokumenty mogą potwierdzać formę prawną firmy.
3. Dokumenty przedstawiające sytuację finansową wnioskodawcy, w tym dokumenty
potwierdzające rozliczenia z ZUS i organami podatkowymi. Dzięki nim
potencjalny kredytodawca może ocenić poziom ryzyka związanego
z udzieleniem kredytu
i prawdopodobieństwem spłaty kredytu przez kredytobiorcę zgodnie z uzgodnionym
harmonogramem. Kliknij tutaj,
aby dowiedzieć się, jakie dokumenty przedstawiają sytuację finansową
w zależności od rodzaju prowadzonej ewidencji księgowej.
Dokumenty
potwierdzające podstawę prawną i zakres prowadzonej działalności wymagane
przy ubieganiu się
o kredyt w zależności od formy prawnej podmiotu
Osoba fizyczna
prowadząca działalność
gospodarczą
|
|
Osoby fizyczne,
prowadzące działalność
gospodarczą,
związane umową spółki cywilnej
|
|
Spółka jawna
|
|
Spółka
partnerska
|
|
Spółka
komandytowa
|
|
Spółka
komandytowo-akcyjna
|
|
Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością
|
|
Spółka z
ograniczona odpowiedzialnością w
organizacji
|
|
Spółka akcyjna
|
|
Spółka akcyjna w
organizacji
|
|
Spółdzielnia
|
|
Przedsiębiorstwo
państwowe
|
|
5.2.2.
Oprocentowanie kredytów
Decydując się na kredyt zawsze
dokładnie oblicz całkowity koszt kredytu i oprocentowanie
rzeczywiste.
Oprocentowanie kredytu to wielkość mierzona punktami procentowymi, wyrażająca stosunek kwoty, jaką płaci kredytobiorca bankowi za użytkowanie otrzymanego kapitału, do wielkości tego kapitału.
Oprocentowanie kredytu to wielkość mierzona punktami procentowymi, wyrażająca stosunek kwoty, jaką płaci kredytobiorca bankowi za użytkowanie otrzymanego kapitału, do wielkości tego kapitału.
Najczęściej oprocentowanie ustalane jest w stosunku rocznym i może być:
- zmienne - jest to oprocentowanie zmieniające
się wraz ze zmianą stóp procentowych na zasadach ściśle
określonych w umowie kredytowej. Może być stosowane zarówno
przy kredytach krótko-, średnio-, jak i długoterminowych;
- stałe - jest niezmienne przez cały okres trwania spłaty kredytu i nie podlega żadnym wahaniom. Stosowane jest przez banki jedynie przy kredytach krótkoterminowych.
Zmienne
oprocentowanie kredytów jest atrakcyjne zwłaszcza w perspektywie obniżki stóp
procentowych przez bank centralny - NBP (decyduje o tym jego organ, Rada
Polityki Pieniężnej), gdyż w następstwie tego również banki obniżają
oprocentowanie dla udzielonych kredytów.
Jednak w przypadku
wzrostu tych stóp bardziej opłacalny jest kredyt o stałym oprocentowaniu, gdyż
zabezpiecza kredytobiorcę od wzrostu płaconych bankowi odsetek oprocentowania.
W czasie trwania
umowy dokonanie przez bank zmiany wysokości stóp procentowych wymaga określenia
konkretnych okoliczności, od jakich zmiana ta jest uzależniona. Stopa
procentowa pełniąca funkcję regulatora polityki pieniężnej, np. stopa kredytu
lombardowego, stopa redyskonta weksli, może być jednym z czynników wpływających
na zmianę oprocentowania kredytu, ale nie jedynym.
5.2.3.
Raty kredytów
Spłata kredytu może się odbywać w ratach
malejących lub w ratach równych (annuitetowych).
Raty malejące są korzystniejsze dla kredytobiorcy od rat równych pod względem łącznej wartości zapłaconych bankowi odsetek. Trzeba być jednak przygotowanym, że przy takim systemie spłaty kredytu, raty są na początku większe w porównaniu z ratami równymi, ale stopniowo maleją, stając się w końcowym okresie spłaty kredytu mniejszymi niż raty równe.
Raty annuitetowe (równe) pozostają na tym samym poziomie przez cały okres spłaty kredytu. Wraz ze spłatą kredytu maleje część odsetkowa raty, a rośnie jej część kapitałowa. Wadą spłaty rat w równych wysokościach jest to, że kredyt jest trochę droższy od rozliczanego metodą rat malejących. Zaletą tej metody jest jednak to, że w okresie największych wydatków, czyli na początku realizacji przedsięwzięcia, obciążenie finansowe jest mniejsze.
Raty malejące są korzystniejsze dla kredytobiorcy od rat równych pod względem łącznej wartości zapłaconych bankowi odsetek. Trzeba być jednak przygotowanym, że przy takim systemie spłaty kredytu, raty są na początku większe w porównaniu z ratami równymi, ale stopniowo maleją, stając się w końcowym okresie spłaty kredytu mniejszymi niż raty równe.
Raty annuitetowe (równe) pozostają na tym samym poziomie przez cały okres spłaty kredytu. Wraz ze spłatą kredytu maleje część odsetkowa raty, a rośnie jej część kapitałowa. Wadą spłaty rat w równych wysokościach jest to, że kredyt jest trochę droższy od rozliczanego metodą rat malejących. Zaletą tej metody jest jednak to, że w okresie największych wydatków, czyli na początku realizacji przedsięwzięcia, obciążenie finansowe jest mniejsze.
Jeśli zastanawiasz się, ile będzie Cię kosztowało zaciągnięcie kredytu, możesz skorzystać z kalkulatora: raty równe lub raty malejące.
5.2.4.
Prowizje i opłaty bankowe
Z tytułu udzielonego kredytu banki
pobierają prowizje: przygotowawczą, od zaangażowania
i rekompensacyjną.
Prowizja przygotowawcza pobierana jest przez bank z tytułu udzielenia kredytu. Jest ona ustalana procentowo w zależności od kwoty udzielonego kredytu (waha się w granicach 0,5 - 3% kwoty kredytu).
Prowizja przygotowawcza pobierana jest przez bank z tytułu udzielenia kredytu. Jest ona ustalana procentowo w zależności od kwoty udzielonego kredytu (waha się w granicach 0,5 - 3% kwoty kredytu).
Prowizja od zaangażowania przysługuje bankowi od kredytu postawionego do dyspozycji kredytobiorcy i przez niego niewykorzystanego. Ma ona zrekompensować koszt utrzymania dostępności środków (stosowana przy kredytach w rachunku bieżącym oraz w linii kredytowej, wielkości do 6% kwoty niewykorzystanej).
Prowizja rekompensacyjna pobierana jest przez bank od wcześniejszej spłaty kredytu (procent spłaconej wcześniej kwoty).
5.2.5.
Zabezpieczenie kredytu
Podstawową gwarancją spłaty kredytu
dla banku jest przede wszystkim sytuacja ekonomiczo-finansowa kredytobiorcy, jego zdolność do spłaty
kredytu i terminowość wywiązywania się ze zobowiązań wobec banku.
Bank zapewnia sobie określone gwarancje prawne umożliwiające mu odzyskanie
całości lub części niespłaconego przez kredytobiorcę kredytu.
Prawne zabezpieczenia kredytów dzielą się na:
- osobiste - charakteryzują się odpowiedzialnością
osobistą osoby udzielającej zabezpieczenia, czyli całym jej majątkiem
osobistym.
- rzeczowe - ograniczają odpowiedzialność do wybranych składników majątku kredytobiorcy.
Zabezpieczenia
osobiste:
Weksel własny
in blanco jest najczęściej
stosowanym prawnym zabezpieczeniem kredytu. Weksle powinny być wystawione na
urzędowym blankiecie lub na wzorze weksla sporządzonym przez bank. Dokument
powinien zawierać co najmniej podpis kredytobiorcy lub pełnomocnika
upoważnionego do zaciągania w jego imieniu zobowiązań wekslowych. Wraz z
wekslem in blanco wystawca podpisuje deklarację wekslową, tj. porozumienie
między wystawcą a bankiem, które określa, kiedy bank ma prawo wypełnić weksel,
na jaką kwotę, oraz jaki termin płatności może być określony na wekslu.
Poręczenie
wekslowe - awal jest
poręczeniem udzielonym przez osobę zobowiązaną wekslowo. Poręczenie może dać
osoba trzecia, fizyczna i prawna, lub osoba już podpisana na wekslu, np.
pełnomocnik. Jeżeli wystawcą weksla in blanco jest np. spółka z o.o.,
poręczenia wekslowego może udzielić każdy ze wspólników lub członek zarządu.
Poręczyciel odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania kredytobiorcy.
Poręczenie jest umową, przez którą poręczyciel
zobowiązuje się do spłaty kredytu udzielonego przez bank na wypadek, gdyby
kredytobiorca nie spłacił go w oznaczonym w umowie terminie. Poręczenie
może być udzielone zarówno przez osoby fizyczne, jak i prawne. Dla ważności
poręczenia wymagane jest, aby było ono złożone na piśmie. W przypadku, gdy
poręczycielem jest osoba będąca w związku małżeńskim, dla ważności poręczenia
niezbędna jest pisemna zgoda małżonka. Przedmiotem poręczenia może być całość
lub oznaczona część kredytu. Jeśli poręczyciel nie wskaże w oświadczeniu kwoty,
do wysokości której poręcza, oznacza to, że poręcza spłatę całego kredytu wraz
z odsetkami i innych należności banku.
Gwarancję
bankową jest pisemnym
zobowiązaniem banku do zapłaty kwoty maksymalnej wskazanej w gwarancji, w
przypadku gdy kredytobiorca, na zlecenie którego została wystawiona, nie spłaci
go w terminie określonym w umowie.
Przelew
wierzytelności na zabezpieczenie jest umową między kredytobiorcą lub osobą trzecią (cedent), a bankiem
udzielającym kredytu, na mocy której następuje przeniesienie na bank praw do
otrzymania konkretnej kwoty od dłużnika cedenta Stosuje się dwa rodzaje
przelewu:
·
przelew
konkretnie oznaczonej wierzytelności lub kilku wierzytelności,
·
przelew
globalny, tj. cedent przelewa na bank wiele swoich wierzytelności już
istniejących lub przyszłych.
Przystąpienie
do długu - do
dotychczasowego kredytobiorcy przystępuje osoba trzecia w charakterze
dłużnika solidarnego. Dotychczasowy dłużnik nie zostaje zwolniony
z obowiązku spłaty kredytu, a nowy odpowiada wobec banku jak za spłatę
kredytu własnego. Kredytobiorca i przystępujący do długu odpowiadają wobec
banku solidarnie. Przystąpienie do długu może dojść do skutku poprzez zawarcie
umowy:
·
przez bank z
nowym dłużnikiem za zgodą kredytobiorcy,
·
przez
kredytobiorcę z nowym dłużnikiem za zgodą banku,
·
trójstronnej
pomiędzy kredytobiorcą, przystępującym do długu i bankiem.
Pełnomocnictwo - bardzo często stosowane jest pełnomocnictwo
do dysponowania rachunkiem bankowym. Może być ono udzielone przez
kredytobiorcę, osobę trzecią lub osobę, która zabezpiecza udzielony kredyt, np.
poręczyciela. Pełnomocnictwo może dotyczyć dysponowania rachunkiem
oszczędnościowym, rachunkiem bieżącym, lokatami terminowymi. Innym rodzajem
pełnomocnictwa jest pełnomocnictwo do umorzenia jednostek uczestnictwa funduszy
inwestycyjnych. Jednostki uczestnictwa stanowią wyraz uczestnictwa w prawach
papierów wartościowych posiadanych przez fundusz oraz tytuł do udziału
w dochodach funduszu zgodnie z jego regulaminem. Uczestnicy funduszu mają
prawo umarzania swoich jednostek uczestnictwa. W chwili umorzenia otrzymują w
zamian kwotę odpowiadającą cenie ich wykupu.
Zabezpieczenia rzeczowe
Zastaw
rejestrowy - do jego
ustanowienia niezbędna jest umowa między osobą uprawnioną do rozporządzania
przedmiotem zastawu (zastawcą) w wierzycielem (zastawnikiem) oraz wpis do
rejestru zastawów, który prowadzony jest przez właściwy wydział rejestrowy
sądów rejonowych. Sądem właściwym do dokonania wpisu jest sąd, w którego okręgu
znajduje się miejsce zamieszkania/siedziba zastawcy. Wniosek o dokonanie wpisu
zastawu rejestrowego do rejestru powinien być złożony w terminie miesiąca od
daty zawarcia umowy zastawniczej.
Zastaw na
prawach Kodeksu cywilnego -
może być ustanowiony na prawach, jeżeli one są zbywalne, w szczególności na:
·
wierzytelności
w tym wierzytelności rachunku bankowego,
·
udziałach w
spółce z o.o.,
·
papierach wartościowych (akcjach,
obligacjach, wekslach, bonach skarbowych).
Przewłaszczenie
na zabezpieczenie - może być
dokonane w drodze przeniesienia na bank przez dłużnika, do czasu wpłaty
zadłużenia wraz z należnymi odsetkami i prowizjami prawa własności rzeczy
ruchomej lub papierów wartościowych. Możliwe jest również przewłaszczenie przez
któregoś innego niż dłużnik. Przewłaszczenie następuje na mocy umowy zawartej
przez bank z przewłaszczającym.
Kaucja - bank może przyjąć kaucję w postaci środków
pieniężnych w gotówce. Jako kaucja przyjmowane są środki pieniężne w złotych,
jak i walutach obcych, środki złożone w banku jako kaucja są przechowywane na
odrębnym, nieoprocentowanym koncie.
Przelew środków pieniężnych na rachunek banku -
dłużnik lub inna osoba może przelać
określoną kwotę na
rachunek banku kredytodawcy, który zobowiąże się, że zwróci kwotę po
uzyskaniu
zapłaty zadłużenia z należnymi odsetkami.
Blokada środków na rachunku bankowym - może
nastąpić w drodze nieodwołalnej blokady środków pieniężnych zgromadzonych na
bankowych rachunkach:
- oszczędnościowych,
- oszczędnościowo-rozliczeniowych,
- lokatach,
- związanych z prowadzoną działalnością
gospodarczą.
Blokada dokonywana
jest na pisemne zlecenie posiadacza rachunku lub osób posiadających
nieograniczone pełnomocnictwo do dysponowania rachunkiem przez bank prowadzący
rachunek.
Hipoteka - aby zabezpieczyć wierzytelność banku, nieruchomość
można obciążyć prawem, na mocy którego bank będzie mógł dochodzić zaspokojenia
swojego roszczenia z nieruchomości bez względu na to, czyją stała się ona
własnością.
Zabezpieczeniem kredytu może być
także nieruchomość w postaci obciążenia jej hipoteką. W takiej
sytuacji bank będzie mógł dochodzić zaspokojenia swojego roszczenia
z nieruchomości bez względu na to, czyją stała się własnością.
Hipoteką można obciążyć:
·
całą
nieruchomość,
·
część ułamkową nieruchomości,
·
własnościowe
prawo spółdzielcze do lokalu mieszkalnego,
·
prawo
do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
·
nieruchomość
zabezpieczoną hipoteką.
Nie można ustanowić hipoteki na nieruchomości
przekazanej jedynie w użytkowanie.
Przed przyjęciem
zabezpieczenia w formie hipoteki bank zażąda od Ciebie:
1. Aktualnego wypisu z księgi wieczystej
nieruchomości, n której ma być ustanowiona hipoteka. Z wypisu powinno wynikać,
kto jest właścicielem nieruchomości, czy jest ona obciążona ograniczonymi
prawami rzeczowymi.
2. Aktualnej wyceny nieruchomości dokonanej
przez uprawnione do tego osoby.
3. Wypisu i wyrysu z operatu ewidencyjnego (z
ewidencji gruntów).
4. Zgody współmałżonka na ustanowienie hipoteki
w formie aktu notarialnego.
5.2.6.
Ocena zdolności kredytowej
Zdolność kredytowa
jest to możliwość spłaty przez kredytobiorcę rat zaciągniętego kredytu wraz z odsetkami, według ustalonego z bankiem
harmonogramu spłat, przy poziomie wypracowywanych dochodów. Do dokonania
oceny zdolności kredytowej wnioskodawca musi sporządzić plan finansowy obejmujący:
·
nakłady
inwestycyjne,
·
przychody
ze sprzedaży i koszty,
·
rachunek zysków
i strat,
·
rachunek
przepływów pieniężnych,
·
bilans
majątkowy.
Przedstawione dokumenty powinny pozwolić
na dokonanie oceny zdolności kredytowej oraz potrzeb kredytowych
wnioskodawcy. Wszystkie te plany są częścią składową biznesplanu.
5.2.7.
Podsumowanie
W przypadku osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność
gospodarczą istotnym źródłem finansowania
są udzielane przez banki kredyty.
Dowiedziałeś się, że podstawą do jego udzielenia jest wniosek
kredytowy, do którego należy załączyć dokumenty:
·
formalno-prawne - potwierdzające formę prawną prowadzonej
działalności,
·
finansowe - potwierdzające sytuację
ekonomiczno-finansową wnioskodawcy.
Głównym kosztem kredytu jest oprocentowanie. Musisz je wziąć
pod uwagę w planie finansowym Twojej inwestycji. Uwzględnij
także sposób spłaty kredytu - w ratach równych lub malejących. Do kosztów kredytu zalicza się
także dodatkowe opłaty i prowizje
pobierane przez bank. Aby otrzymać
kredyt będziesz musiał przedstawić jedno lub kilka zabezpieczeń jego
spłaty. Do wyboru masz zabezpieczenia osobiste lub rzeczowe. Czasami
bank będzie wymagał określonego rodzaju zabezpieczenia. Przed podpisaniem umowy kredytowej bank
sprawdzi Twoją zdolność kredytową
na podstawie przygotowanego przez Ciebie planu finansowego.
3. Leasing
Leasing jest alternatywną formą
finansowania inwestycji w stosunku do kredytu
bankowego.
Dowiesz się, na czym polega leasing i jego dwa podstawowe rodzaje:
Dowiesz się, na czym polega leasing i jego dwa podstawowe rodzaje:
·
leasing finansowy,
·
leasing operacyjny.
5.3.1.
Leasing - definicja
Leasing jest to
umowa cywilnoprawna, na mocy której firma leasingowa (leasingodawca)
przekazuje klientowi (leasingobiorcy) prawo do użytkowania określonych
dóbr (środków trwałych) w określonym czasie w zamian
za określone płatności (raty leasingowe).
W okresie trwania umowy prawo własności środka trwałego należy do leasingodawcy. Po jej zakończeniu w przypadku tzw. leasingu finansowego następuje automatyczne przeniesienie własności na rzecz leasingobiorcy, zaś w leasingu operacyjnym leasingobiorca ma prawo zakupu użytkowanej rzeczy po z góry ustalonej cenie.
Przedmiotem leasingu może być dowolny środek trwały, począwszy od sprzętu biurowego (meble, kserokopiarki, komputery), poprzez środki transportu (samochody ciężarowe, dostawcze osobowe), aż po urządzenia przemysłowe, całe linie technologiczne i nieruchomości.
Umowę leasingu regulują przepisy Kodeksu cywilnego.
5.3.2.
Leasing finansowy
Leasing finansowy ma
najczęściej charakter średnio- i długoterminowy i jest zawierany
na okres zbliżony do okresu gospodarczej używalności
przedmiotu leasingu. Przedmiot umowy leasingu jest zaliczany do składników
majątku leasingobiorcy,
który go amortyzuje.
Leasingobiorca dokonuje odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie trwania umowy oraz zalicza do kosztów uzyskania przychodów tylko tzw. część odsetkową opłat leasingowych oraz odpisy amortyzacyjne.
Leasingobiorca dokonuje odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie trwania umowy oraz zalicza do kosztów uzyskania przychodów tylko tzw. część odsetkową opłat leasingowych oraz odpisy amortyzacyjne.
Po wygaśnięciu umowy leasingu zazwyczaj następuje wykup aktywów przez leasingobiorcę, czyli wykorzystanie opcji nabycia.
Odmianą leasingu finansowego jest leasing zwrotny. Jego istotą jest powiązanie umowy leasingu z poprzedzającą ją umową sprzedaży. Leasingobiorca sprzedaje posiadane środki inwestycyjne firmie leasingowej i równocześnie zastrzega sobie prawo do ich dalszego użytkowania na warunkach ustalonych w umowie leasingu. Dzięki takiej operacji podmiot, który sprzedał daną rzecz leasingodawcy, nadal z niej korzysta, a uzyskane ze sprzedaży środki może przeznaczyć na inne cele.
5.3.3.
Leasing operacyjny
W przypadku leasingu operacyjnego leasingobiorca również otrzymuje
w użytkowanie przedmiot leasingu z tą jednak różnicą,
że w okresie trwania umowy przedmiot ten znajduje się
w ewidencji środków trwałych leasingodawcy. Wobec tego to leasingodawca zalicza do swojego przychodu
opłaty leasingowe w całości oraz amortyzuje przedmiot umowy leasingu,
wliczając odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów. Dla leasingobiorcy
natomiast, kosztem uzyskania przychodów są w całości opłaty leasingowe.
W wyniku leasingu operacyjnego następuje zaspokojenie przejściowego zapotrzebowania na określony sprzęt. Przedmiot umowy leasingu przekazywany jest w użytkowanie leasingobiorcy na okres krótszy od okresu ekonomicznej używalności przedmiotu, zwykle do 3 lat. Z tego względu leasingodawca w ramach jednej transakcji/umowy leasingowej nie odzyskuje całości nakładów poniesionych na nabycie środka trwałego. Często więc zawierana jest z tym samym lub innym leasingobiorcą umowa sprzedaży tego środka po określonej z góry cenie.
W wyniku leasingu operacyjnego następuje zaspokojenie przejściowego zapotrzebowania na określony sprzęt. Przedmiot umowy leasingu przekazywany jest w użytkowanie leasingobiorcy na okres krótszy od okresu ekonomicznej używalności przedmiotu, zwykle do 3 lat. Z tego względu leasingodawca w ramach jednej transakcji/umowy leasingowej nie odzyskuje całości nakładów poniesionych na nabycie środka trwałego. Często więc zawierana jest z tym samym lub innym leasingobiorcą umowa sprzedaży tego środka po określonej z góry cenie.
5.3.4.
Leasing bezpośredni i pośredni
Z leasingiem bezpośrednim mamy do czynienia wtedy, gdy
stroną udostępniającą użytkownikowi przedmiot leasingu jest producent tego
przedmiotu. Nie występuje tu zatem wyspecjalizowane przedsiębiorstwo
leasingowe, które nabywa wskazane przez leasingobiorcę urządzenie na własny
rachunek od jego producenta, aby następnie oddać je użytkownikowi
do korzystania za ustalone opłaty. Po stronie producenta zmniejszają
się w ten sposób niedogodności i koszty związane
z magazynowaniem i składowaniem produktów.
W leasingu pośrednim w transakcji uczestniczą co najmniej 3 podmioty.
Leasingodawca nie jest wtedy producentem przedmiotu leasingu, tylko kupuje go od producenta na zasadzie umowy kupna-sprzedaży. Potem wyleasingowuje go leasingobiorcy. Funkcję leasingodawcy pomiędzy producentem a nabywcą pełnią zwykle wyspecjalizowane firmy, traktujące leasing jako podstawową formę działalności. Mogą jednak być to także banki i inne instytucje finansowe. Bank nie bierze udziału bezpośrednio w obrocie przedmiotem leasingu, a jedynie udziela pożyczki na jego zakup.
W leasingu pośrednim w transakcji uczestniczą co najmniej 3 podmioty.
Leasingodawca nie jest wtedy producentem przedmiotu leasingu, tylko kupuje go od producenta na zasadzie umowy kupna-sprzedaży. Potem wyleasingowuje go leasingobiorcy. Funkcję leasingodawcy pomiędzy producentem a nabywcą pełnią zwykle wyspecjalizowane firmy, traktujące leasing jako podstawową formę działalności. Mogą jednak być to także banki i inne instytucje finansowe. Bank nie bierze udziału bezpośrednio w obrocie przedmiotem leasingu, a jedynie udziela pożyczki na jego zakup.
5.3.5.
Zalety i wady leasingu
Wśród zalet leasingu
możemy wymienić:
·
odformalizowanie
procedury zawarcia umowy,
·
elastyczność
finansowania inwestycji, czyli możliwość dopasowania opłat leasingowych
do sytuacji finansowej leasingobiorcy, struktury jego bilansu
i założeń danego projektu inwestycyjnego,
·
perspektywę
płacenia niższych podatków - przy założeniu, że odpisów
amortyzacyjnych dokonuje leasingodawca,
raty leasingowe stanowią koszt uzyskania przychodu, zmniejszając tym samym
podstawę opodatkowania,
·
poprawę
płynności finansowej, gdyż spłata rat leasingowych dokonywana jest
z bieżących przychodów, a te można uzyskiwać dzięki eksploatacji
leasingowanego przedmiotu,
·
uniknięcie
finansowania podatku VAT, gdyż podstawą kalkulacji rat leasingowych jest
wartość netto przedmiotu leasingu,
·
minimalizację
ryzyka kursowego, na co pozwala dostosowanie waluty umowy
do struktury walutowej przychodów klienta,
·
utrzymanie
lub poprawę struktury bilansu.
Do wad leasingu,
jako sposobu finansowania inwestycji, zaliczymy:
·
wysokie koszty
- koszt leasingu jest często wyższy niż koszt kredytu bankowego (istnieje wyższe oprocentowanie
rat leasingowych niż kredytu),
·
ryzyko cenowe
i rzeczowe leasingowego przedmiotu, które przenoszone jest na leasingobiorcę - w przypadku złej
koniunktury istnieje bezwzględny obowiązek wypełniania postanowień umowy
leasingowej, co stawia korzystającego w trudnej sytuacji finansowej.
·
brak obowiązku
zapewnienia przez leasingodawcę
tzw. używalności rzeczy - leasingodawca nie ponosi odpowiedzialności
za przydatność przedmiotu do użytku,
·
prawo
leasingodawcy do rozwiązania umowy - w wyniku naruszenia umowy, które
może być spowodowane opóźnieniem w spłacaniu rat.
5.3.7.
Podsumowanie
Leasing to umowa,
w której leasingodawca
przekazuje leasingobiorcy
prawo do użytkowania określonych dóbr w określonym czasie
w zamian za określone płatności.
W leasingu finansowym:
·
przedmiot
leasingu zaliczany do aktywów leasingobiorcy, który dokonuje odpisów
amortyzacyjnych i zalicza część odsetkową opłat leasingowych
do swoich kosztów uzyskania przychodu,
·
przedmiot
leasingu pozostaje prawną własnością leasingodawcy, a część odsetkowa
opłat leasingowych jest jego przychodem.
W leasingu operacyjnym:
·
leasingobiorca
użytkuje przedmiot leasingu, a całość opłat leasingowych stanowi jego
koszt uzyskania przychodu,
·
leasingodawca
zalicza przedmiot leasingu do swoich aktywów oraz dokonuje odpisów
amortyzacyjnych i zalicza całość opłat leasingowych do swoich
przychodów.
Leasing może być także bezpośredni lub pośredni.
W leasingu bezpośrednim leasingodawca jest jednocześnie producentem
przedmiotu leasingu. W leasingu pośrednim między producentem
a leasingobiorcą występuje trzeci, wyspecjalizowany podmiot, niebędący
producentem leasingowanych dóbr.
Leasing ma wiele zalet i może być znacznie korzystniejszy niż kredyt bankowy, aby sfinansować zakup dobra. Pamiętaj jednak, że ma też swoje wady.
4. Fundusze mikropożyczkowe
i poręczeń kredytowych
Małe i średnie firmy mają często problem z uzyskaniem kredytu
bankowego lub pożyczki.
Na szczęście istnieją inne niż kredyt bankowy źródła finansowania ich działalności:
Na szczęście istnieją inne niż kredyt bankowy źródła finansowania ich działalności:
·
fundusze
mikropożyczkowe,
·
fundusze
poręczeń kredytowych.
5.4.1.
Fundusze mikropożyczkowe
Fundusze mikropożyczkowe działające w Polsce są organizacjami pozabankowymi i mogą
być traktowane jako alternatywne formy wspomagania małych firm
w dostępie do zewnętrznych źródeł finansowania.
Fundusze te działają w różnych formach prawnych. Są instytucjami wzajemnie niezależnymi. Środki finansowe, z których udzielane są pożyczki, pochodzą ze źródeł prywatnych.
Kapitał udzielany jest w formie pożyczki tym spośród właścicieli małych firm, którzy zapewnią jego jak najbardziej racjonalne wykorzystanie. Oferta funduszy mikropożyczkowych skierowana jest zarówno do małych firm już działających na rynku, jak i do osób mających zamiar rozpocząć działalność gospodarczą na własny rachunek, a także do osób prowadzących działalność pozarolniczą na terenach wiejskich.
Kwota pożyczki, o jaką może ubiegać się przedsiębiorca, może
sięgać nawet 120 000 zł. Granica ta może być ustalona indywidualnie
w zależności od potrzeb przedsiębiorcy i zasad działania
konkretnego funduszu.
Fundusze mikropożyczkowe są rozwiązaniem dla tych, którzy nie mogą korzystać z kredytu w banku, a potrzebują środków pieniężnych na cel związany z prowadzoną działalnością.
Pracownicy instytucji mikropożyczkowych potrafią ocenić opłacalność projektu klienta i doradzić mu w wielu kwestiach związanych z prowadzeniem firmy. To oni dokonują weryfikacji i odrzucają projekty nieprzemyślane, które nie mają szans na realizację.
Obecnie, obok wielu lokalnych, działają w Polsce cztery główne fundusze mikropożyczkowe:
Istniejące w Polsce fundusze zrzeszone są w Polskim Stowarzyszeniu Funduszy Pożyczkowych.
5.4.2.
Fundusze poręczeń kredytowych
Fundusze poręczeń kredytowych to inicjatywy, które pomagają najmniejszym firmom sprostać wymogom
banków poprzez odpłatne udzielenie gwarancji spłaty części kwoty kredytu.
W większości przypadków fundusze oferują poręczenie w wysokości 60-80% wartości kredytu. Na resztę kredytu przedsiębiorca musi przedstawić zabezpieczenie. Poręczenia lub gwarancje są terminowe i udzielane na okres zgodny z okresem spłaty kredytu/pożyczki, wydłużony o np. 1 miesiąc.
W większości przypadków fundusze oferują poręczenie w wysokości 60-80% wartości kredytu. Na resztę kredytu przedsiębiorca musi przedstawić zabezpieczenie. Poręczenia lub gwarancje są terminowe i udzielane na okres zgodny z okresem spłaty kredytu/pożyczki, wydłużony o np. 1 miesiąc.
Procedura udzielenia poręczenia:
1.
Wniosek
o udzielenie poręczenia
lub gwarancji spłaty kredytu, składany
jest przez kredytobiorcę
w banku kredytującym. Jednocześnie kredytobiorca
składa standardowy wniosek o przyznanie kredytu, jaki obowiązuje
w danym banku.
2.
Po podjęciu
decyzji o udzieleniu kredytu/pożyczki bank zawiera z kredytobiorcą
umowę warunkową, w której uzależnia uruchomienie kredytu/pożyczki
od uzyskania poręczenia lub gwarancji z funduszu poręczeń
kredytowych.
3.
Następnie kredytodawca przekazuje do funduszu
wniosek o udzielenie poręczenia lub gwarancji. Wymagane jest
zabezpieczenie udzielonego poręczenia w formie weksla in blanco kredytobiorcy
z klauzulą "bez protestu" wraz z deklaracją wekslową. Ponieważ poręczana jest tylko
część kredytu/pożyczki, kredytobiorca zobowiązany jest do ustanowienia
zabezpieczenia pozostałej, nieporęczonej części kredytu/pożyczki, zgodnie
z wymogami kredytodawcy.
4.
Fundusz
poręczeń kredytowych przekazuje do banku informację o udzieleniu
poręczenia.
5.
Na tej
podstawie bank uruchamia kredyt dla klienta.
5.4.3.
Zalety i wady
W Polsce ograniczony dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania stanowi znaczącą
barierę dla rozwoju wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza nowopowstających
oraz realizujących inwestycje o charakterze innowacyjnym.
Finansowanie inwestycji z funduszy pożyczkowych oraz przy udziale funduszy poręczeń kredytowych są dobrym rozwiązaniem dla MŚP ze względu na:
Finansowanie inwestycji z funduszy pożyczkowych oraz przy udziale funduszy poręczeń kredytowych są dobrym rozwiązaniem dla MŚP ze względu na:
·
ułatwiony
dostęp do kapitału - ograniczenie formalności,
·
nieskomplikowane
formy zabezpieczenia,
·
możliwość
przeznaczenia środków na różnego rodzaju cele, związane
z działalnością i rozwojem przedsiębiorstwa,
·
dostępność
także dla firm rozpoczynających działalność.
5.4.4.
Podsumowanie
Fundusze mikropożyczkowe to organizacje pozabankowe, które działają w różnych formach
prawnych i są instytucjami wzajemnie niezależnymi. Środki finansowe,
z których udzielane są pożyczki, pochodzą ze źródeł prywatnych
i są pożyczane tym, którzy zapewnią ich jak najbardziej racjonalne
wykorzystanie
Fundusze poręczeń kredytowych pomagają najmniejszym firmom sprostać wymogom banków poprzez odpłatne udzielenie gwarancji spłaty części kwoty kredytu. Aby uzyskać takie poręczenie lub gwarancję należy:
·
Złożyć wniosek
o udzielenie poręczenia lub gwarancji w banku kredytującym (wraz
z wnioskiem o przyznanie kredytu).
·
Ustanowić
zabezpieczenie pozostałej, nieporęczonej części kredytu/pożyczki, zgodnie
z wymogami kredytodawcy.
Oczywiście te źródła finansowania
działalności oprócz zalet, mają także i wady, które musisz wziąć
pod uwagę podczas rozważania, z jakiego źródła finansowania
działalności chciałbyś skorzystać.
5. Alternatywne źródła
finansowania
Poprzednio poznałeś standardowe źródła
finansowania, takie jak kredyt, leasing,
fundusze mikropożyczkowe i poręczenia
kredytowe. Nie są to jedyne źródła finansowania inwestycji.
Z wielu względów możesz zdecydować, że nie są one odpowiednią formą
pomocy finansowej dla Twojego projektu biznesowego.
Teraz poznasz alternatywne źródła finansowania. Dowiesz się, w jaki sposób akcje, udziały czy prawa do udziału w zyskach/stratach Twojej firmy mogą stać się źródłem finansowania Twojego przedsiębiorstwa.
Dowiesz się, czym są fundusze Private Equity. Poznasz zasady ich działania oraz odmiany: Venture Capital, Seed Capital oraz Business Angels.
5.5.1.
Akcje, udziały oraz prawo do udziału w zyskach/stratach spółki
W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, przedsiębiorstwa
mogą zbywać:
1.
Akcje,
2.
Udziały,
3.
Prawo
do udziału w zyskach i stratach spółki.
Akcje to papiery
wartościowe stwierdzające udział ich właściciela w kapitale spółki
akcyjnej. Akcjonariusz posiada szereg przywilejów, z których
najważniejszymi są prawo do dywidendy, czyli udziału
w zysku spółki oraz prawo do uczestnictwa w walnym
zgromadzeniu akcjonariuszy.
Udziały odzwierciedlają wkład wspólnika w kapitał spółki. Nie są papierami wartościowymi, ale mogą być zbywane innym podmiotom.
Prawo do udziału w zyskach i stratach przedsiębiorstwa przysługuje wszystkim wspólnikom w spółce osobowej na równych prawach.
Na rynku publicznym można sprzedać akcje - poprzez emisję akcji na giełdzie papierów wartościowych. Jest to jednak opłacalne przy bardzo wysokich programach emisyjnych.
Na rynku niepublicznym można zbyć akcje, udziały oraz prawa do udziału w zyskach i stratach przedsiębiorstwa bezpośrednio prywatnym inwestorom, np. inwestorom Private Equity. I tym zajmiemy się w tej lekcji.
Ważne! Inwestorzy Private Equity preferują spółki komandytowo-akcyjne i kapitałowe, ponieważ w przeciwieństwie do pozostałych spółek, przystąpienie do nich nie wiąże się z przyjęciem na siebie odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.
5.5.2.
Private Equity
Sposoby pozyskiwania funduszy omówione w poprzednich lekcjach nie
są odpowiednie dla inwestycji obarczonych dużym ryzykiem. Wynika to
z bardzo asekuracyjnej postawy banków, które nie są skłonne
do ponoszenia ryzyka, a w przypadku jego występowania wymagają
gwarancji i zabezpieczeń.
Alternatywą dla tych inwestycji jest finansowanie z Private Equity (PE). Polega ono na nabywaniu akcji i udziałów w spółkach, które nie są notowane na giełdzie papierów wartościowych. Inwestycje PE obejmują przedsiębiorstwa w każdym stadium rozwoju (nawet dopiero zakładane) i w każdym sektorze.
Rynek PE składa się z podmiotów formalnych i nieformalnych. Na ilustracji został przedstawiony podział podmiotów PE.
Finansowanie z Private Equity ma swoje odmiany w postaci funduszy Venture Capital (w tym Seed Capital) oraz inwestorów typu Business Angel. W dalszej części lekcji dowiesz się, czym charakteryzują się te formy finansowania.
5.5.3.
Venture Capital - kapitał ryzyka
Pojęcie Private Equity jest nadrzędne w stosunku do Venture
Capital (VC). O ile VC w głównej mierze finansuje wczesne etapy
rozwoju przedsiębiorstwa, tak PE obejmuje także wszystkie pozostałe
inwestycje.
Jeśli Twój pomysł na biznes charakteryzuje się dużym stopniem oryginalności, a w związku z tym znacznym ryzykiem niepowodzenia, spróbuj ubiegać się o finansowanie z funduszu Venture Capital (VC), który jest jedną z odmian Private Equity.
Fundusze VC polegają na działalności grupy inwestorów, którzy przeznaczają powierzone pieniądze na określoną inwestycję. Finansowanie z tych funduszy polega na zasileniu kapitałowym przedsiębiorstwa poprzez objęcie nowej emisji akcji lub udziałów. Ponadto w okresie trwania inwestycji fundusze wspomagają przedsiębiorstwo fachowym doradztwem w zakresie finansów, marketingu, prawa itd.
Inwestycje finansowane przez VC zazwyczaj są planowane na okres od 3 do 7 lat. Po tym okresie fundusze VC kończą swój udział w przedsięwzięciu - akcje finansowanej firmy są wprowadzane na giełdę lub zbywane na rynku pozagiełdowym.
Dla funduszy Venture Capital
podstawowym kryterium wyboru przedmiotu inwestycji jest potencjał wzrostu
firmy i prognoza zysku dla inwestora. Z tego powodu w kręgu
zainteresowań tego funduszu znajdują się głównie przedsiębiorstwa związane
z nowymi technologiami oraz te, które mają lepszą niż konkurenci
ofertę produktów lub usług i działają na wzrostowym rynku.
W Polsce fundusze tego typu inwestują przede wszystkim w firmy, które:
·
mają dobry
produkt,
·
odniosły już
sukces rynkowy,
·
potrzebują
funduszy na szybszy rozwój i zwiększenie produkcji.
Kłopoty finansowe nie muszą dyskwalifikować firmy,
pod warunkiem, że rokuje szybką poprawę wyników i rynkową
karierę. Fundusze VC często zapewniają firmie także fachową pomoc
biznesową.
5.5.4.
Seed Capital - kapitał zalążkowy
Seed Capital (kapitał
zalążkowy) to jeden ze sposobów finansowania rozwoju firmy kapitałem
podwyższonego ryzyka, będący odmianą Venture Capital.
Kapitał zalążkowy został wyszczególniony jako odrębna forma finansowania ze względu na swoją specyfikę:
·
Jego odbiorcami
są małe i średnie firmy, w początkowym stadium rozwoju, nie zawsze
posiadające historię księgową.
·
Kapitał
dostarczany jest na bardzo wczesnym etapie projektu inwestycyjnego.
·
Projekt
finansowany ze środków tego funduszu polega najczęściej
na konstrukcji prototypu produktu, przeprowadzeniu wstępnych badań
rynkowych, przygotowaniu biznesplanu, opłaceniu procedury patentowej
lub skompletowaniu zespołu menedżerskiego.
Kapitał ten kierowany jest do firm mających pomysł, najczęściej
związany z rozwijaniem nowoczesnych technologii, ale niemających
kapitału potrzebnego do wytworzenia produktu na podstawie tego
pomysłu i wprowadzenia go na rynek.
Fundusz kapitału zalążkowego może być przeznaczony również na obejmowanie akcji lub udziałów w małych lub średnich przedsiębiorstwach.
5.5.5. Business Angels - Anioły biznesu
Business Angels (Anioły
biznesu) są to nieformalni inwestorzy Private Equity.
W przeciwieństwie do funduszy Venture Capital,
które zarządzają pulą środków wielu kapitałodawców, Anioły biznesu inwestują
wyłącznie własne pieniądze.
Kapitał inwestowany przez Anioły biznesu uzupełnia lukę między Seed Capital a Venture Capital. Business Angels inwestują wielokrotnie mniejszy kapitał niż np. fundusze Venture Capital, a niekiedy mogą być środkiem do uzyskania VC czy kredytu inwestycyjnego.
Anioły biznesu inwestują w przedsięwzięcia o dużym potencjale wzrostu, licząc na przynajmniej 10-krotny zwrot nakładów w perspektywie 5 lat.
Inwestorzy osobiście angażują się w działalność firmy, wnoszą do przedsiębiorstwa własne doświadczenia, kontakty itp.
Business Angels najłatwiej szukać poprzez specjalne platformy informacyjno-doradcze, utworzone w celu kojarzenia inwestorów z przedsiębiorcami.
5.5.6.
Podsumowanie
Poznałeś właśnie alternatywne źródła finansowania.
Akcje w spółce możesz sprzedawać na rynku publicznym, emitując je na giełdzie papierów wartościowych. To źródło finansowania jest jednak opłacalne tylko przy wysokich programach emisyjnych.
Akcje, udziały lub prawa do udziału w zyskach
lub stratach spółki możesz również sprzedawać na rynku
niepublicznym, bezpośrednio inwestorom, którzy chcą wnieść kapitał
do Twojej firmy - na tym polega działanie funduszy Private Equity.
Poznałeś trzy odmiany PE:
1.
Venture
Capital (kapitał ryzyka) -
Są to fundusze skupiające kapitał wielu inwestorów. Finansują one
przedsięwzięcia obarczone wysokim stopniem ryzyka, rokujące jednocześnie wysoki
zwrot z inwestycji.
2.
Seed Capital (kapitał zalążkowy) - Jest to odmiana
Venture Capital polegająca na dostarczeniu kapitału na bardzo
wczesnym etapie projektu inwestycyjnego, np. na konstrukcji prototypu
produktu, opłaceniu procedury patentowej lub skompletowaniu zespołu
menedżerskiego.
3.
Business
Angel (Anioły biznesu) - Są
to nieformalni inwestorzy Private Equity. Inwestują własne nadwyżki finansowe,
głównie w przedsiębiorstwa będące na wczesnych etapach rozwoju.
Źródło:
Projekt "Akademia PARP", https://www.akademiaparp.gov.pl/, dostęp dnia 6 marca 2011r.
Pozostając w temacie finansów, ja radziłabym zainwestowanie w systemy,które wspierają zarządzanie finansami naszej firmy. Chodzi mi tu o to, że istnieje teraz masa nowoczesnych rozwiązań, które ułatwią nam życie i pozwolą zaoszczędzić czas. Dla mnie te wszystkie techniczne sprawy na początku brzmiały niezrozumiale, ale kiedy wdrożyłam się w system, tylko żałuję tych miesięcy kiedy go nie miałam :D
OdpowiedzUsuńGeneralnie rzecz ujmując działalność inwestycyjna jest tematem bardzo obszernym, który może laikowi przysporzyć wiele problemów. Dlatego wart jest poszukać firm, które się w tym specjalizują i mają doświadczenie na tym polu. Próby wymyślenia czegoś w oparciu tylko o wiedzę książkową gdy nie mamy żadnego doświadczenia jest bardzo ryzykowne, ale jak kto woli :)
OdpowiedzUsuńObecnie możliwości zdobycia nowego kapitału w firmie jest wiele, kwestia tylko dobrania odpowiedniej formy do naszej sytuacji finansowej. Warto też wciąć pod uwagę usługi doradcze, bez odpowiedniej wiedzy można przecież łatwo wciągnąć firmę w długi.
OdpowiedzUsuńOsobiście uważam, że kredyt jest to ostatnia deska ratunku. W przypadku niepłacenia w terminie faktur przez klientów lepiej skorzystać z efaktoringu http://nfg.pl/ i mieć pieniądze na koncie nawet w kilka minut, niż ryzykować brak płynności finansowej
OdpowiedzUsuńKredyt bywa koniecznością kiedy prowadzimy firmę. Klienci często płacą z opóźnieniem i mamy zator finansowy. Prowadzi to do braku inwestycji. Oprócz kredytów bywają inne formy pomocy, więcej informacji znajdziecie tu. Dla biznesmenów przydatne informacje na bieżąco.
UsuńBardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuńBardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńDzięki.
OdpowiedzUsuńUmowę kredytową punkt po punkcie warto omówić z doradcą kredytowym. Dzięki takiej konsultacji można szybko rozwiać wszelkie wątpliwości.
OdpowiedzUsuńhttps://www.trinityfinance.com.pl/doradca-kredytowy-rawa-mazowiecka/
Opracowując biznesplan określ, co chcesz osiągnąć dzięki swojemu biznesowi, na przykład zwiększenie sprzedaży, wprowadzenie nowego produktu na rynek lub rozszerzenie usług.
OdpowiedzUsuńhttps://portal.faktura.pl/podatki/limit-platnosci-gotowka-w-2023-roku/
Ja bym pewnie doradziła się księgowej jak do tematu podejść aby na pewno nie stracić a móc w firmę zainwestować. Zawsze jest ryzyko ale lepiej jeśli będzie one przemyślane i świadomie podejmowane. Macie już księgową? Można podjąć współpracę z takim biurem jak https://wzpartners.pl/oferta/outsourcing-ksiegowosci-wroclaw/ - w zespole mają samych fachowców dlatego są w stanie przejąć na siebie wiele obowiązków, nie tylko w zakresie księgowości ale także podatków czy kadr i płac.
OdpowiedzUsuńKancelaria frankowa Warszawa oferuje pomoc osobom zmagającym się z problemami wynikającymi z zaciągnięcia kredytów we frankach szwajcarskich. Specjaliści z warszawskich kancelarii frankowych posiadają dogłębną wiedzę na temat specyfiki tych kredytów i aktualnych orzeczeń sądowych, co pozwala im na skuteczne reprezentowanie interesów kredytobiorców w sporach z bankami. Dzięki profesjonalnemu wsparciu prawnemu, klienci mają możliwość negocjacji warunków kredytu lub dochodzenia swoich praw na drodze sądowej, co może prowadzić do znaczącego zmniejszenia obciążeń finansowych.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawe informacje są tutaj dostępne i nie ukrywam, że będą one bardzo ważne dla początkujących w biznesie. Poza tym biznes i finanse niewątpliwie się ze sobą łączą, dlatego trzeba wiedzieć, jak pomnażać zyski w biznesie, no i skąd wziąć pieniądze na otwarcie takiego biznesu. Zwróćcie uwagę na stronę https://businesswithoutlimits.pl/ . Tam możecie się wszystkiego o biznesie i finansach dowiedzieć.
OdpowiedzUsuńKażdą działalność trzeba prowadzić zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Poza obsługą księgową najlepiej dlatego poszukać kancelarii prawnej która w razie potrzeby udzieli potrzebnych porad prawnych, zajmie się reprezentowaniem firmy przed sądem, będzie sprawdzać umowy itp. Doświadczenie w takiej obsłudze ma na pewno kancelaria https://www.terlecki.net/. Dopasowują sposób świadczonych usług do indywidualnych potrzeb Klienta.
OdpowiedzUsuń