1. Analiza rynku
i konkurencji
Realizacja przedsięwzięć o znaczeniu strategicznym dla firmy
powinna być zawsze poprzedzona dokładną analizą rynku.
Dlatego analiza rynku jest ważną częścią biznesplanu.
Na tym etapie dowiesz się, jakie elementy mikro- i makrootoczenia firmy należy brać pod uwagę, przygotowując analizę rynku.
Na tym etapie dowiesz się, jakie elementy mikro- i makrootoczenia firmy należy brać pod uwagę, przygotowując analizę rynku.
Najpierw zapoznasz się z elementami makrootoczenia, które należy opisać w biznesplanie, takimi jak uwarunkowania ekonomiczne, demograficzne, społeczno-kulturowe i polityczno-legislacyjne.
W dalszej części lekcji dowiesz się, jak opisać w biznesplanie elementy mikrootoczenia formy, takie jak:
·
klienci
·
dostawcy
·
konkurenci.
4.1.1.
Makrootoczenie i mikrootoczenie firmy
W strukturze każdego biznesplanu powinno znaleźć się miejsce
na dokładną charakterystykę rynku. Charakterystyka rynku powinna
obejmować zarówno badania makrootoczenia, jak i mikrootoczenia firmy.
Opis makrootoczenia powinien zawierać charakterystykę uwidaczniających się na rynku uwarunkowań:
·
demograficznych,
·
ekonomicznych,
·
społeczno-kulturowych
i
·
polityczno-legislacyjnych.
W przypadku analizy mikrootoczenia przedmiotem badań są:
·
konkurenci,
·
klienci,
·
dostawcy,
·
dystrybutorzy
przedsiębiorstwa,
·
popyt
na oferowane produkty/usługi.
Analiza powinna obejmować wszystkie te elementy rynku,
które w sposób istotny oddziałują, bądź też mogą oddziaływać, na charakter
działalności prowadzonej przez firmę. Przygotowując opis rynku, wzbogać go
o aktualne dane statystyczne, które potwierdzą oddziaływanie na firmę
poszczególnych elementów i uwidaczniające się na nim tendencje.
4.1.2.
Analiza makrootoczenia firmy
Sytuacja gospodarcza kraju ma decydujący wpływ na wyniki osiągane
przez przedsiębiorstwo. Dlatego w biznesplanie zdefiniuj te czynniki
ekonomiczne, które wywierają największy wpływ na firmę.
Analiza ekonomiczna może uwzględniać:
·
zamożność
społeczeństwa,
·
siłę nabywczą
pieniądza,
·
poziom
bezrobocia,
·
stopę inflacji,
·
wzrost
ekonomiczny kraju,
·
siłę
oraz stabilność waluty,
·
skłonność
społeczeństwa do oszczędzania/inwestycji - zależną od wysokości stopy
procentowej.
Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę są uwarunkowania
demograficzne. W analizie demograficznych uwarunkowań otoczenia
odpowiedz sobie na pytania:
·
Jak obecna
sytuacja demograficzna wpływa na działalność mojej firmy?
·
Jakie tendencje
demograficzne są przewidywane i jakie konsekwencje będą one rodzić
dla firmy?
·
Jakie
zagrożenia i korzyści niosą ze sobą prognozowane zmiany
demograficzne?
·
Jak zamierzam
wykorzystać nadarzające się szanse i w jaki sposób będę unikać
ewentualnych zagrożeń?
Przeanalizuj również uwarunkowania społeczno-kulturowe.
Szczególną uwagę zwróć na mody, tradycje, przyzwyczajenia, czy trendy
panujące wśród społeczeństwa. Mogą nie tylko oddziaływać na popyt
na poszczególne elementy oferty Twojej firmy, lecz także
na nastawienie społeczeństwa do polityki, jaką stosuje firma.
Bardzo silny wpływ na warunki, w jakich prowadzona jest działalność gospodarcza ma polityczno-legislacyjne otoczenie przedsiębiorstw. Skutki zmian w obszarze tej grupy uwarunkowań odczuwalne są z reguły w bardzo niedługim czasie po ich zaistnieniu.
Analiza tych uwarunkowań powinna w szczególności obejmować:
·
aktualne
regulacje prawne w zakresie działalności prowadzonej przez firmę,
·
planowane
zmiany w przepisach prawnych oraz ich wpływ na firmę,
·
politykę rządu
wobec sektora gospodarki, w którym operuje firma.
4.1.3.
Analiza mikrootoczenia firmy - klienci
Elementem rynku, który w przeważającej mierze determinuje obieraną
przez firmę strategię rozwoju, są jej obecni i potencjalni klienci.
Przeprowadzając analizę klientów, dobrze jest zidentyfikować odbiorców strategicznych. Identyfikacja i wybór klientów strategicznych mogą być przeprowadzone na wiele sposobów. Najczęściej stosowana metoda wyboru docelowej grupy odbiorców polega na określeniu ich udziału w przychodach ze sprzedaży na przestrzeni kilku lat.
W ten sposób można wskazać klientów, którzy mają strategiczne znaczenie dla funkcjonowania firmy - największy udział procentowy w jej przychodach - a następnie przeprowadzić kompleksową analizę tej zawężonej grupy.
W zależności od specyfiki prowadzonej działalności, charakterystyka
klientów może być przedstawiona w biznesplanie w różny sposób.
Jeśli firma posiada jedynie kilku głównych odbiorców, dobrze jest scharakteryzować każdego z nich z osobna, wraz z informacjami o prowadzonej przez nich działalności, perspektywach rozwoju czy ich pozycji rynkowej.
W przypadku, gdy firma ma dużą liczbę odbiorców i trudne byłoby opisanie każdego z nich z osobna, można pogrupować ich w pewne ogólne kategorie klientów o zbliżonych cechach, przedstawiając w biznesplanie charakterystykę każdej kategorii.
Grupując klientów w określone kategorie za kryterium podziału możesz wziąć na przykład:
·
produkt
lub usługę, którą nabywają,
·
obszar,
na którym działają,
·
sektor,
w którym prowadzą działalność,
·
ich wielkość,
·
charakter
prowadzonej działalności,
·
zamożność.
4.1.4.
Analiza mikrootoczenia firmy - dostawcy
Dokonywana w ramach biznesplanu charakterystyka rynku
zaopatrzenia powinna objąć kilka najważniejszych zagadnień:
·
identyfikację
surowców/podzespołów, które firma zakupuje od dostawców,
·
identyfikację
głównych dostawców w ramach poszczególnych ofert produktowych,
·
udział
procentowy poszczególnych źródeł zaopatrzenia,
·
charakterystykę
dostawców pod kątem zalet i wad oferowanych przez nich
produktów/usług,
·
identyfikację
alternatywnych źródeł zaopatrzenia.
Charakteryzując rynek zaopatrzenia, musisz zwrócić szczególną uwagę
na te jego cechy, które w sposób bezpośredni mogą wpłynąć
na pozycję rynkową Twojej firmy.
O sile oddziaływania dostawców decydują m.in. następujące czynniki:
O sile oddziaływania dostawców decydują m.in. następujące czynniki:
·
stopień
koncentracji sektora dostawców w stosunku do sektora, w którym
działa firma,
·
pozycja rynkowa
dostawcy w stosunku do pozycji firmy,
·
udział dostawcy
w kosztach firmy,
·
oferta
alternatywnych źródeł zaopatrzenia.
Przygotowując część biznesplanu zawierająca charakterystykę rynku zaopatrzenia, powinieneś określić siłę przetargową firmy w odniesieniu do dostawców, z którymi współpracujesz.
Współczynnik koncentracji sektora (KS) określa stopień opanowania rynku
lub jego części przez największe przedsiębiorstwa. KS liczony jest
jako suma udziałów kilku (od 5 do 10) pierwszych firm
w danym sektorze i przyjmuje wartości z przedziału od 0 do 1.
Im wyższy jest współczynnik koncentracji sektora, w którym działa dostawca, tym sytuacja korzystniejsza jest dla niego, natomiast mniej korzystna dla jego odbiorcy. Analogicznie - im większa koncentracja rynku, na którym działa Twoja firma, tym większe szanse, że surowce otrzymasz na preferencyjnych warunkach.
Dlatego, aby właściwie scharakteryzować swoich dostawców, musisz dobrze znać sektor surowców/podzespołów, które pozyskujesz z zewnątrz.
Duży wpływ na pozycję rynkową firmy może wywierać udział
jednego źródła zaopatrzenia w tworzeniu kosztów przedsiębiorstwa.
W sytuacji, gdy udział ten jest znaczący, sytuacja jest niekorzystna
dla dostawcy, a stwarza duże szanse dla odbiorcy.
Dlaczego? Nawet małe zmiany w cenie dostarczanego produktu wywierają znaczny wpływ na osiągane przez firmę wyniki finansowe, przez co odbiorca wykazuje dużą skłonność do korzystania z alternatywnych źródeł dostaw, jeśli okażą się one choćby niewiele tańsze.
Analiza mikrootoczenia firmy uwzględnia nie tylko jej obecnych, ale i potencjalnych dostawców. Sytuacja, w której firma jest całkowicie uzależniona od jednego dostawcy, bez możliwości zastąpienia go ofertą konkurencyjną, stwarza dla niej szereg zagrożeń.
Dlatego w biznesplanie wskaż alternatywne źródła dostaw wraz z informacjami dotyczącymi:
·
ich wad
i zalet,
·
powodów,
dla których obecnie nie korzystasz z ich oferty,
·
skutków
ewentualnego zastąpienia obecnego dostawcy źródłami alternatywnymi.
4.1.5.
Analiza mikrootoczenia firmy - konkurencja
Analizując w biznesplanie rynek musisz wykazać, że doskonale
wiesz, z kim i w jakim obszarze konkurujesz. Analiza konkurencji
w dużym stopniu opiera się na porównaniu oferty handlowej Twojej
firmy z produktami konkurencyjnymi. W tej części biznesplanu
napisz, w jakim zakresie oferta konkurentów jest lepsza,
a w jakim gorsza od Twojej oraz jakie czynniki o tym
decydują.
Opis oferty konkurencji powinien być przygotowany w podobny sposób, jak charakterystyka produktów i usług Twojej firmy. Uwzględnij nie tylko zakres oferty - odnieś się także do jej jakości, innowacyjności, cen oraz stopnia, w jakim spełnia ona oczekiwania klientów.
1.
Zidentyfikuj
obecnych i potencjalnych konkurentów.
Wymień kilku głównych konkurentów wraz z podstawowymi informacjami na temat ich działalności. Twoimi konkurentami są te firmy, których oferta nie tylko zmierza do zaspokojenia identycznych potrzeb, ale również kierowana jest do tej samej grupy docelowej. Opis powinien prezentować także potencjalnych konkurentów, czyli te firmy, które w najbliższej przyszłości mogą działać w tych samych segmentach rynku co Ty.
2. Określ mocne i słabe strony konkurentów.
W tym miejscu biznesplanu określ:
·
co jest słabą
stroną konkurencji,
·
co jest mocną
stroną konkurencji i może stanowić zagrożenie dla Twojej firmy.
Przygotowując ten fragment biznesplanu, porównaj konkurencyjne
do Twoich produkty lub usługi, biorąc pod uwagę takie czynniki
jak: cena, jakość, użyteczność, serwis posprzedażowy, gwarancje. Określi
również, które ze stosowanych przez konkurentów elementów strategii
promocji i sprzedaży uznajesz za lepsze, skuteczniejsze
od Twoich, a które z nich przynoszą, gorsze rezultaty.
3. Oblicz stopę rywalizacji.
Im wyższa stopa rywalizacji, tym silniejsza presja wywierana na Twoje przedsiębiorstwo przez konkurentów. Im jest ona niższa, tym łatwiej będzie Ci konkurować na danym rynku.
4. Określ koncentrację rynku.
Sytuacja konkurencyjna danej firmy w dużym stopniu zależy od poziomu koncentracji sektora, w którym działa. W zależności od tego, czy stopień koncentracji przyjmuje wartości niskie, czy też wysokie, różny będzie wpływ pojedynczych konkurentów na sytuację w obrębie sektora. Bardzo duże znaczenie ma również analiza koncentracji rynku na przestrzeni czasu. Na jej podstawie możesz stwierdzić, jak w opinii konkurentów kształtuje się atrakcyjność sektora – czy więcej firm wchodzi do niego, czy też go opuszcza.
5. Określ zmiany struktury konkurencji (jej stabilność).
Biznesplan powinien precyzować, czy struktura naszych konkurentów jest stabilna, czy też ulega ona zmianom, oraz jakie są tego konsekwencje dla Twojej firmy. Warto też na podstawie dostrzeżonych zmian zidentyfikować ewentualne tendencje, które mogą pomóc w określeniu przyszłej struktury konkurencji.
4.1.6.
Podsumowanie
Przygotowanie charakterystyki rynku w biznesplanie wymaga
dokonania kompleksowej analizy zarówno makrootoczenia,
jak i mikrootoczenia
firmy.
Wiesz już, że analiza makrootoczenia powinna uwzględniać uwarunkowania:
·
ekonomiczne,
·
demograficzne,
·
społeczno-kulturowe
i
·
polityczno-legislacyjne.
Analiza mikrootoczenia
firmy obejmuje:
·
klientów,
·
dostawców,
·
konkurencję,
·
popyt
na daną ofertę.
Analiza klientów powinna
odpowiadać na pytania:
·
Kim są Twoi
klienci?
·
Jakie są ich
oczekiwania? W jakim stopniu oferta firmy odpowiada na te
oczekiwania?
·
Dlaczego
klienci wybierają Twoją ofertę?
·
Która grupa
klientów ma dla firmy znaczenie strategiczne?
·
Jakich klientów
chcesz pozyskać w przyszłości?
Analiza dostawców
powinna określać:
·
surowce, które
firma zakupuje od dostawców,
·
głównych
dostawców,
·
udział
procentowy poszczególnych źródeł zaopatrzenia,
·
zalety
i wady oferty dostawców,
·
alternatywne
źródeł zaopatrzenia.
Analizując konkurencję powinieneś wziąć pod uwagę:
·
obecnych
i potencjalnych konkurentów,
·
ich mocne
i słabe strony,
·
stopę
rywalizacji,
·
koncentrację
rynku,
·
zmiany
struktury konkurencji.
2. Analiza popytu
Ważnym elementem analizy rynku w biznesplanie jest
charakterystyka popytu.
Dlatego teraz dowiesz się, jakie informacje powinny znaleźć się w analizie popytu na potrzeby biznesplanu. Dowiesz się:
·
jak określić
popyt na poszczególne kategorie towarów,
·
jak opisać
w zjawisko sezonowości popytu,
·
dlaczego warto
umieszczać w biznesplanie zmiany popytu w przedziale czasowym.
4.2.1.
Analiza popytu w biznesplanie
Analiza popytu przygotowywana
na potrzeby biznesplanu powinna być realizowana z uwzględnieniem
podziału na poszczególne kategorie produktów lub usług. Zamieść
w niej takie informacje, jak:
·
aktualny popyt
na poszczególne kategorie towarów,
·
zmiany popytu na poszczególne
kategorie towarów, zaobserwowane w przedziale czasowym.
4.2.2.
Popyt na poszczególne kategorie towarów
Przedstawiając aktualny popyt na poszczególne kategorie towarów
zamieść w biznesplanie informacje na temat:
·
wielkości
popytu na poszczególne produkty lub usługi Twojej firmy oraz
·
dane dotyczące popytu rynkowego na te kategorie
produktów / usług w sektorze, w którym prowadzisz działalność.
Dzięki temu podasz w biznesplanie informacje
o tym, jakie relacje zachodzą pomiędzy popytem na dany produkt
w obrębie całego sektora a popytem na ofertę Twojej firmy.
Jeśli popyt na towary Twojej firmy znacząco różni się w zależności od kategorii produktu, wyjaśnij, co jest powodem tych dysproporcji.
Jeśli popyt na towary Twojej firmy znacząco różni się w zależności od kategorii produktu, wyjaśnij, co jest powodem tych dysproporcji.
4.2.3.
Zjawisko sezonowości popytu
Jeśli działasz w branży, w której duży wpływ
na działalność i wyniki osiągane przez firmy wywierają sezonowe
wahania popytu, określ w biznesplanie ich skalę.
Określ, czy zjawisko to odnosi się jedynie do popytu na Twój produkt / usługę czy też dotyczy całej branży.
W Twoim biznesplanie powinny się znaleźć informacje o:
·
kategoriach
produktów, których dotyczą sezonowe wahania popytu,
·
amplitudzie
wahań, czyli o różnicach pomiędzy maksymalną a minimalną
wielkością popytu w ramach cyklu wahań,
·
okresie trwania
pełnego cyklu - tutaj wskaż konkretnie przedział czasu, w ramach którego
obserwowany jest pełen cykl,
·
wpływie
zjawiska na działalność prowadzoną przez Twoją firmę. Może zaistnieć
sytuacja, kiedy w okresie niskiego popytu firma wstrzymuje produkcję,
ale za to w okresie najwyższego popytu - zleca realizację części
zamówień firmom zewnętrznym.
4.2.4.
Zmiany popytu w przedziale czasowym
W biznesplanie uwzględnij również informacje o kształtowaniu
się popytu w czasie. Na ogół analizuje
się wielkości popytu osiągane na przestrzeni ostatnich kilku (3-5) lat, co
pozwala na zidentyfikowanie uwidaczniających się trendów jego rozwoju.
Dzięki badaniom trendów i tendencji możesz stwierdzić, czy popyt
na poszczególne produkty i usługi jest malejący, stały
czy rosnący. Możesz również ocenić, jaka jest dynamika tych zmian.
4.2.5.
Podsumowanie
Przygotowując analizę popytu
na potrzeby biznesplanu, należy w niej umieścić informacje
na temat:
·
aktualnego
popytu na poszczególne kategorie towarów,
·
zmiany popytu
na poszczególne kategorie towarów, zaobserwowane w przedziale
czasowym.
W analizie popytu na poszczególne kategorie towarów umieść
informacje o tym, jakie relacje zachodzą między popytem na dany
produkt w obrębie całego sektora a popytem na ofertę Twojej
firmy. Niektóre branże są uzależnione od sezonowych wahań popytu.
Ich analiza powinna również znaleźć się w biznesplanie. Pamiętaj,
aby w biznesplanie uwzględnić również informacje o kształtowaniu
się popytu w czasie, dzięki którym określisz, czy popyt
na poszczególne produkty i usługi jest malejący, stały
czy rosnący, oraz jaka jest dynamika tych zmian. Informacje
z analizy popytu wykorzystasz w planie sprzedaży w części planu
finansowego.
3. Strategia marketingowa
Po dokonaniu analizy rynku możesz przystąpić do opracowania
strategii marketingowej nowego produktu lub usługi. Poznasz więc zasady
tworzenia strategii marketingowej na potrzeby biznesplanu. Dowiesz się, co
należy wziąć pod uwagę przy opracowywaniu strategii cenowej produktu
oraz jakie są jej rodzaje. Dowiesz się również, jak zaplanować
kampanię reklamową nowego produktu. Pod koniec poznasz rodzaje strategii
dystrybucji nowych towarów lub usług.
4.3.1.
Strategia marketingowa produktu
Strategia marketingowa musi wynikać z przeprowadzonej analizy
rynku. Opisz w niej działania, które podejmiesz, aby osiągnąć
sprzedaż na prognozowanym poziomie. Przygotowując strategię zastanów się,
co, kiedy i jak trzeba zrobić, aby Twój produkt osiągnął sukces na rynku.
Jedną z najskuteczniejszych metod tworzenia strategii marketingowej jest marketing mix. Najbardziej popularna koncepcja mieszanki marketingowej to tzw. "4P", czyli:
·
product (produkt),
·
price (cena),
·
promotion (promocja),
·
plance (dystrybucja).
4.3.2.
Opracowanie polityki cenowej
Sformułowanie ramowej strategii cen polega na wyznaczeniu pozycji
firmy na rynku, poprzez określenie relatywnego poziomu cen Twoich
produktów w stosunku do cen produktów oferowanych
przez konkurencję. Wybór odpowiedniej polityki cenowej powinien być uzależniony
od analizy docelowej grupy klientów oraz cen produktów oferowanych
przez konkurencję.
W zależności od relatywnego poziomu cen można mówić o trzech podstawowych opcjach strategicznych. Są to:
W zależności od relatywnego poziomu cen można mówić o trzech podstawowych opcjach strategicznych. Są to:
·
strategia cen
niskich,
·
strategia cen
wysokich,
·
strategia cen
neutralnych.
Wśród ramowych strategii cen można wyróżnić:
·
Politykę
niskich cen - polega
na wprowadzeniu na rynek produktów, których ceny będą niższe
od przeciętnych na rynku. Dotyczy to produktów o standardowej
jakości. Możesz ją zastosować, gdy:
o
chcesz
wprowadzić swoją firmę na duży, masowy rynek,
o
Twoja firma ma
przewagę kosztową w stosunku do konkurencji,
o
ponosisz
relatywnie wysokie koszty stałe.
·
Politykę cen
neutralnych - polega
na przyjęciu cen zbliżonych do cen przeciętnych na rynku. Jej
celem jest dostosowanie się do warunków konkurencyjnych. Strategię możesz
zastosować, gdy:
o
ponosisz
relatywnie stabilne koszty,
o
nie masz
przewagi kosztowej,
o
działasz
na rynku charakteryzującym się elastycznym popytem selektywnym
i nieelastycznym popytem pierwotnym.
·
Politykę cen
wysokich - polega
na ustaleniu cen powyżej wartości przeciętnych cen na rynku.
Ukierunkowana jest na klientów zamożnych, którzy są niewrażliwi
na ceny. Najczęściej dotyczy towarów luksusowych. Stosowana jest, gdy:
o
popyt
na towary lub usługi jest nieelastyczny,
o
na rynku
występuje niewielka konkurencja,
o
wysoka cena
jest oznaką jakości,
o
marka Twojej
firmy jest znana na rynku.
4.3.3.
Promocja
Wprowadzaniu produktu na rynek powinna towarzyszyć zakrojona
na szeroką skalę kampania reklamowa. Planując akcję promocyjną powinieneś
określić jej:
·
cele,
·
adresatów,
·
budżet,
·
kanały
komunikacji,
·
skuteczność.
Cele kampanii powinny wynikać z celów ogólnych przedsiębiorstwa.
Można je podzielić na:
·
strategiczne - np. wzrost sprzedaży nowego produktu
w ciągu 3 lat.
·
taktyczne - np. wzrost znajomości marki prod.
wśród mężczyzn w wieku 20–25 lat.
·
operacyjne - np. zorganizowanie akcji reklamowej nowego
produktu w sezonie świątecznym.
W kolejnym etapie kampanii promocyjnej powinieneś określić jej
adresatów. Można wyróżnić trzy grupy adresatów:
1.
Nabywcy
2.
Pośrednicy,
dostawcy i konkurenci.
3.
Media,
instytucje władzy centralnej i lokalnej, stowarzyszenia.
Pamiętaj, że kampania reklamowa skierowana jest przede wszystkim
do nabywców, czyli potencjalnych klientów.
4.3.4.
Dystrybucja i sprzedaż
W biznesplanie powinieneś określić, jak będziesz sprzedawać
i dystrybuować swoje produkty.
W biznesplanie napisz, czy wybierzesz bezpośredni, czy pośredni kanał dystrybucji. Możesz również zdecydować się na sprzedaż i dystrybucję mniej tradycyjnymi kanałami, takimi jak oferty listowe, pokazy u klienta, domy wysyłkowe, Internet.
W biznesplanie napisz, czy wybierzesz bezpośredni, czy pośredni kanał dystrybucji. Możesz również zdecydować się na sprzedaż i dystrybucję mniej tradycyjnymi kanałami, takimi jak oferty listowe, pokazy u klienta, domy wysyłkowe, Internet.
W przypadku bezpośredniego kanału dystrybucji, określ, jak zatrudnisz sprzedawców - na pensję czy prowizję. Opisz, w jaki sposób sprzedawcy będą docierać do klientów, jak będą rozliczani i wynagradzani.
Jeśli wybierzesz pośredni kanał dystrybucji, określ, czy będziesz korzystać z usług agentów, hurtowników czy dystrybutorów. Opisz w jaki sposób wybrałeś lub wybierzesz dystrybutorów i hurtowników, kim są (o ile to możliwe), na jakim obszarze będą działać, w jaki sposób będą zarabiać na dystrybucji. Opisz też swoją politykę ściągania należności (terminy zapłaty) i inne specyficzne warunki, np. rabaty, wyłączne prawa dystrybucyjne na danym obszarze, wspólne działania promocyjne.
4.3.5.
Podsumowanie
Dowiedziałeś się, jak opracować w biznesplanie strategię
marketingową wdrażania nowego produktu lub usługi na rynek.
Jedną z najskuteczniejszych metod tworzenia strategii marketingowej jest marketing mix. Najbardziej popularna koncepcja mieszanki marketingowej to tzw. "4P", czyli z angielskiego:
·
product (produkt),
·
price (cena),
·
promotion (promocja),
·
plance (dystrybucja).
Opracowując strategię polityki cenowej powinieneś wziąć pod uwagę
analizę docelowej grupy klientów oraz cen oferowanych
przez konkurencję. Wśród podstawowych strategii cenowych można
wyróżnić:
Planując kampanię reklamową określ jej:
·
cele,
·
adresatów,
·
budżet,
·
środki
komunikacji oraz
·
skuteczność.
Przygotowując strategię dystrybucji
zastanów się, czy produkty będziesz sprzedawał bezpośrednio,
czy przez pośredników. Dystrybucja może być:
Źródło:
Projekt "Akademia PARP", https://www.akademiaparp.gov.pl/, dostęp dnia 6 marca 2011r.
Mega dobry wpis! Sam teraz piszę biznesplan i po przeczytaniu artykułu wiem wgl jak zacząć! Dziękuje :)
OdpowiedzUsuńZdecydowanie warto jest zrobić analizę konkurencji przed wejściem na określony rynek, jak i też warto jest także na bieżąco wykonywać analizę konkurencji. Wiem, że robią to w agencji kreatywnej necon więc można zlecić to profesjonalistom :)
OdpowiedzUsuńAnaliza konkurencji to jeden z czynników który wpływa na rozwój naszej firmy. Celujmy w rynki lokalne na samym początku, to da nam dość szybki zarobek na samym początku działalności. Ja zacząłem od otworzenia firmy pożyczkowej w której najlepiej sprzedawał się jeden produkt, a mianowicie: kredyt z żyrantem online. Stworzyłem odpowiednią platformę, dzięki której cały czas zarabiam.
UsuńNa pewno trzeba mieć pewne źródło finansowania, aby firma mogła stale się rozwijać. Jeśli pojawia się problem z nieterminowym opłacaniem faktur przez klientów to można skorzystać z efaktoringu http://nfg.pl/ , który pozwala na płynny przypływ gotówki i stały rozwój firmy
OdpowiedzUsuńWprowadzanie produktu na rynek wymaga dogłębnej analizy potrzeb odbiorców, rynku docelowego, konkurencji i opracowania strategii sprzedaży. Bardzo ważne jest opracowanie tego, jak ma działać produkt i jakie problemy klientów musi rozwiązywać oraz kreowanie i utrwalanie w pamięci konsumenta pozytywnych cech z nim związanych. Tylko w przypadku uwzględnienia wszystkich niezbędnych aspektów wprowadzenie produktu na rynek będzie skuteczne.
OdpowiedzUsuńA powiedz mi, czy płatności do swojego sklepu internetowego masz już ustawione, załatwione, ustalone? Bo jesli jeszcze nie, to myślę, ze możesz sprawdzić ten system https://www.przelewy24.pl/ i to, co piszą na temat tego, czym jest BLIK. Można znaleźć dla siebie najlepsze możliwości płatności i tego trzeba się trzymać!
OdpowiedzUsuńWłasna firma to ogromna odpowiedzialność. Jeśli ma się wiedzę, szczęście pomysł to można naprawdę osiągnąć sukces. Może z czasem będzie można poszerzyć działalność? Jeśli będzie się to wiązało ze zmianą siedziby firmy to na pewno pomoże TipTopTrans - Przeprowadzki . Firma ma ogromne doświadczenie i najlepsze samochody do przewożenia. Przeprowadzają zarówno firmy jak i osoby prywatne.
OdpowiedzUsuńŁadnie to wygląda.
OdpowiedzUsuńWłasna firma to duży obowiązek, mnóstwo pracy dlatego dobrze już na początku prowadzenia działalności mieć wsparcie i pomoc. A takie wsparcie zapewni na pewno solidne biuro rachunkowe jak https://wzpartners.pl/oferta/outsourcing-ksiegowosci-lodz/ . Dopilnuje wszystkich księgowych kwestii, zajmie się sprawozdaniami, rozliczeniami, zakres obowiązków jakie przejmie na siebie można indywidualnie określić przed podjęciem współpracy.
OdpowiedzUsuńW teorii super a jak to potem wygląda już w praktyce? A tak, że wcale nie ma wiele firm które są w stanie podjąć się rzetelnego wykonania takiej analizy rynku i dopasowania do jej wyników strategii marketingowej. Bo tak jest trudniej, ciężej, potrzeba do tego specjalistów. Ale bez tego nie będzie efektów. Dobrze, że Dom Mediowy https://hashihoshi.com/ doskonale takie mechanizmy rozumie i skrupulatne badania rynku to dla nich chleb powszedni. Dzięki nim kampanie jakie realizują czy to w mediach tradycyjnych czy cyfrowych są trafne i efektywne.
OdpowiedzUsuńPewnie w zakresie reklamy biznesu podejmiecie współpracę z agencją reklamową która przygotuje dla Was kompletne strategie marketingowe. Oby nie zabrakło w nich miejsca na gadżety reklamowe, to sprawdzony sposób na bezpośrednią promocję biznesu. Agencja z którą będziecie współpracować może zamawiać dla Was gadżety zgodne z profilem działalności na https://bluecollection.gifts/pl/. To ceniony dostawca oferujący miliony artykułów od ręki.
OdpowiedzUsuń