1. Cel i korzyści z przygotowania biznesplanu
1.1.1. Czym jest biznesplan?
Bez względu na to, czy firma jest duża, czy mała,
czy dopiero rozpoczyna działalność, czy przygotowuje się
do wdrożenia nowej technologii produkcji – potrzebuje procesu planowania.
Jest on niezbędny do wytyczenia odpowiednich kierunków i metod
działania.
Biznesplan to szczególny rodzaj planu, który, po pierwsze, jest prognozą przyszłości Twojej firmy, po drugie – jest rejestrem jej dotychczasowych osiągnięć, a po trzecie – obrazem jej aktualnej sytuacji.
Najczęściej ma on formę kilkudziesięciostronicowego dokumentu o określonej przejrzystej strukturze, napisanego jasnym, konkretnym językiem. Pozwala zdefiniować główne cele planowanych projektów i strategię przedsiębiorstwa.
Biznesplan ma często także znaczenie formalne, jako obowiązkowy dokument w procesie pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
1.1.2. Funkcje biznesplanu
Biznesplan jest ważnym dokumentem wewnętrznym firmy.
Jedną z funkcji biznesplanu jest wspomaganie planowania. Wszechstronna analiza prowadzonej działalności pozwala:
·
zidentyfikować
cele, które mają zostać osiągnięte w wyniku realizacji danego projektu,
·
wyznaczyć
najlepsze metody ich realizacji,
·
przeanalizować
rozwiązania alternatywne.
Kolejną funkcją biznesplanu jest wspomaganie zarządzania firmą.
Stworzenie biznesplanu ułatwia koordynację prowadzonych działań, kontrolę
oraz ocenę realizacji założonych celów. Pomaga także wprowadzić
ewentualne korekty w obranej strategii.
Biznesplan jest także tworzony z myślą o tych, którzy
chcieliby z różnych przyczyn uzyskać więcej informacji o Twojej
firmie. Jest więc również niezwykle istotnym elementem komunikacji
zewnętrznej.
Zainteresowanie Twoim biznesplanem, a przynajmniej którąś z jego części, mogą wykazywać różne osoby - począwszy od urzędników bankowych odpowiedzialnych za decyzje kredytowe, poprzez kluczowych partnerów biznesowych, z którymi można nawiązać dłuższą współpracę, aż po konsultantów z zewnątrz, wynajmowanych do pomocy w określonych dziedzinach.
Przygotowanie prawidłowego biznesplanu odgrywa wielką rolę przy pozyskiwaniu kapitału na inwestycję. Jego wiarygodność powinna przekonać inwestorów, że przedsięwzięcie ma realne szanse powodzenia, jest dobrze przygotowane, zaś firma odpowiedzialna za jego realizację ma niezbędną do przeprowadzenia projektu zdolność techniczną. Z tego powodu biznesplan wymagany jest między innymi przy ubieganiu się o kredyt bankowy, pożyczkę, a także o dofinansowanie ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
1.1.3. Korzyści ze stworzenia
biznesplanu
Stworzenie biznesplanu przynosi firmie wiele korzyści.
Po pierwsze, dzięki niemu możesz określić, co chcesz osiągnąć, w jakich obszarach działalności i jak ma rozwijać się Twoja firma. Biznesplan ułatwia więc planowanie strategiczne, a także tworzenie krótko- i długoterminowych strategii rozwoju firmy. Jeśli Twoja firma już działa na rynku, to dodatkową korzyścią z biznesplanu jest zinwentaryzowanie stanu przedsiębiorstwa i ocena jego bieżącej sytuacji.
Po drugie, biznesplan pomaga wybrać optymalne metody realizacji Twoich celów. Porównując różne warianty projektu można wybrać ten, który może przynieść największe korzyści.
Po trzecie, wskazuje potencjalne zagrożenia, które mogą negatywnie wpływać na powodzenie Twojego projektu. Jeśli wcześnie je dostrzeżesz, będziesz mógł uwzględnić je w swoim planie. To uchroni Cię przed podjęciem niekorzystnych decyzji oraz pozwoli opracować strategię postępowania na wypadek niekorzystnych zdarzeń.
1.1.4.
Weryfikacja i korekta biznesplanu
Otoczenie firmy
zmienia się tak często, że stworzony biznesplan bardzo szybko się
dezaktualizuje - jeśli nie cały, to przynajmniej niektóre jego części.
Przygotowanie biznesplanu nie powinno być działaniem o charakterze jednorazowym. Tworzenie biznesplanu należy traktować jako działanie cykliczne.
Porównanie kolejnych biznesplanów pozwala na określenie, w jakim stopniu wyznaczone kiedyś cele zostały zrealizowane. W tym przypadku widać kolejną korzyść z przygotowania biznesplanu – jest to ułatwiona kontrola i ocena osiąganych rezultatów (np. realizowanej inwestycji).
1.1.5.
Podsumowanie
W tej lekcji dowiedziałeś się, że biznesplan to
kilkudziesięciostronicowy dokument, który ułatwia planowanie i określenie
celów firmy.
Biznesplan pełni zarówno funkcje wewnętrzne, jak i zewnętrzne wobec firmy. Jako dokument wewnętrzny wspomaga planowanie i ułatwia zarządzanie projektem. Na zewnątrz firmy stanowi źródło informacji o firmie dla urzędników bankowych, kontrahentów i innych. Jest szczególnie ważny przy staraniach firmy o dofinansowanie projektu.
Sporządzenie biznesplanu daje firmie wiele korzyści:
1.
Pozwala
określić kierunki rozwoju i nowe obszary działalności, prezentując
przy tym aktualną sytuację i kondycję firmy.
2.
Ułatwia wybór
optymalnych metod realizacji celów.
Pamiętaj, że założenia biznesplanu powinny być regularnie
weryfikowane, a co jakiś czas należy stworzyć nowy biznesplan.
2. Zasady budowy
biznesplanu
1.2.1. Etapy tworzenia biznesplanu
Pierwszy z nich to określenie celu sporządzania biznesplanu.
Na tym etapie musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, po co tworzysz
biznesplan i do czego jest Ci potrzebny. Od tego zależy, jaki
wybierzesz format biznesplanu oraz co będzie w nim najważniejsze.
Biznesplan nowo zakładanego przedsiębiorstwa będzie się bardzo różnił
od tego samego dokumentu przygotowywanego przez firmę, która już
istnieje.
Drugim etapem sporządzania biznesplanu jest zorganizowanie zespołu,
który będzie go tworzył.
Odpowiedź na pytanie, kto powinien zająć się przygotowaniem biznesplanu, w dużej mierze zależy od wielkości firmy.
Odpowiedź na pytanie, kto powinien zająć się przygotowaniem biznesplanu, w dużej mierze zależy od wielkości firmy.
Praca analityczna, która jest częścią tworzenia biznesplanu, często
wymaga wiedzy, której pracownicy nie posiadają. Warto wtedy rozważyć
skorzystanie z pomocy zewnętrznych konsultantów. To czasem najbardziej
efektywne rozwiązanie, mimo kosztów, jakie się z tym wiążą.
Korzystając z usług specjalistów należy jednak pamiętać, że nie
da się przygotować dobrego biznesplanu bez zaangażowania i dużego
wkładu pracy kierownictwa i pracowników firmy. Tylko oni mają specyficzną
wiedzę o firmie i danej branży, której nie może mieć choćby
i najlepszy doradca zewnętrzny.
Kolejnym etapem w pracy nad biznesplanem jest dokonanie
całego szeregu analiz, których wyniki składają się potem
na poszczególne części dokumentu.
Przykładem takich analiz może być analiza problemów, celów firmy, rynku,
konkurencji, dostępnych źródeł finansowania itp.
Prawidłowe
opracowanie strategii przedsiębiorstwa wymaga zdiagnozowania jego własnego
potencjału i
potencjału otoczenia oraz zmian zachodzących w jego strukturze.
Diagnozowanie
odbywa się poprzez szereg analiz. Do najważniejszych należą:
- analiza strategiczna,
- analiza struktury
organizacyjnej firmy,
- analiza finansowa.
Analiza
strategiczna obejmuje:
analizę makrootoczenia, w tym analizę konkurencji, analizę SWOT, analizę
sytuacji bieżącej firmy, analizę klientów. Analiza ta dotyczy rynku, na jakim
działa firma oraz jakie są wynikające z tego szanse i zagrożenia. Zawiera
informacje dotyczące wprowadzenia nowego produktu, pozyskania klientów,
przychodów, rynku zbytu, innowacji technologicznej, określa czas trwania
finansowania zewnętrznego, czy koszty zewnętrznych źródeł finansowania
(odsetki, prowizje).
Analiza
struktury organizacyjnej firmy
to podstawowe dane o firmie, dotyczące podstaw działalności, sytuacji
majątkowej, powiązań personalnych czy instytucjonalnych, a także informacje na
temat kadry zarządzającej.
Analiza
finansowa składa się z
harmonogramu realizacji inwestycji, planu finansowego, kosztorysu, rachunku
zysku i strat, nakładów inwestycyjnych, przepływów pieniężnych, bilansu i
analizy wskaźnikowej. Informacje potrzebne do napisania tych analiz pochodzą
zarówno od inwestorów, wykonawców robót, dostawców, jak i od banków, a także
wynikają z bardzo dobrej znajomości rynku, na jakim działa przedsiębiorstwo.
Prace analityczne
są często dzielone pomiędzy różnych członków zespołu, zgodnie z ich
kwalifikacjami i obszarem zainteresowań. Warto jednak na bieżąco
konsultować postęp pracy w gronie całego zespołu. Połączone w jeden dokument
wyniki pracy wszystkich osób tworzą roboczą wersją biznesplanu. Ważne,
aby był on kompletny, czyli zawierał wszystkie potrzebne części.
Tylko w takiej formie może stać się podstawą do dyskusji
w gronie kierownictwa firmy i zespołu planistów.
Dyskusja nad dokumentem powinna być możliwie otwarta i prowadzić do uzgodnienia ostatecznej wersji biznesplanu.
Zakończenie prac nad biznesplanem powinno nastąpić w momencie
osiągnięcia konsensusu odnośnie jego treści, zarówno wśród kierownictwa firmy, jak i pracowników
zaangażowanych w jego powstanie. Należy pamiętać, że zapisy
biznesplanu mają być potem wcielane w życie, co może być bardzo
utrudnione, jeśli ktoś podważa sens jego zapisów. Oczywiście ostateczna wersja
biznesplanu musi też uzyskać pełną akceptację kierownictwa firmy.
Biznesplan powinieneś przechowywać w co najmniej dwóch kopiach:
Biznesplan powinieneś przechowywać w co najmniej dwóch kopiach:
- jedna
będzie służyła do wprowadzania korekt - najlepiej umieścić ją
w segregatorze, dzięki czemu łatwo będzie wpinać nowe kartki
ze zmianami,
- druga trafi
do archiwum - będziesz mógł do niej w każdej chwili wrócić.
1.2.2.
O czym musisz pamiętać, pisząc biznesplan?
Teraz zapoznasz się zasadami, o których powinieneś pamiętać
podczas pracy nad biznesplanem.
Pierwsza z nich to zgodność celów z misją firmy. Cele, które umieścisz w biznesplanie, muszą być zgodne z misją przedsiębiorstwa, czyli z kierunkiem rozwoju, w którym chcesz podążać.
Zgodnie z drugą zasadą musisz umieć wskazać możliwości, które stoją przed firmą i które zamierzasz wykorzystać do osiągnięcia celów przedsięwzięcia. Wszystkie działania firmy powinny być ukierunkowane na wykorzystywanie przyszłych możliwości, jakie się przed nią otworzą. Możliwości szukaj we wszystkich obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa (np. rynki zbytu, technologie, dystrybucja).
Pierwsza z nich to zgodność celów z misją firmy. Cele, które umieścisz w biznesplanie, muszą być zgodne z misją przedsiębiorstwa, czyli z kierunkiem rozwoju, w którym chcesz podążać.
Zgodnie z drugą zasadą musisz umieć wskazać możliwości, które stoją przed firmą i które zamierzasz wykorzystać do osiągnięcia celów przedsięwzięcia. Wszystkie działania firmy powinny być ukierunkowane na wykorzystywanie przyszłych możliwości, jakie się przed nią otworzą. Możliwości szukaj we wszystkich obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa (np. rynki zbytu, technologie, dystrybucja).
Kolejna rzecz to przyłożenie odpowiedniej wagi do zagrożeń, które dotyczą Twojego
przedsiębiorstwa. Dobrze napisany biznesplan nie może pomijać problemów,
na jakie mogą napotkać planowane przedsięwzięcia. Przemilczanie zagrożeń
jest powszechnym błędem w biznesplanie – szczególnie częstym
w sytuacji, gdy biznesplan ma być oceniany przez bank lub inną
instytucję.
Dla każdej firmy najważniejsi są jej klienci. Dlatego też szczególna uwaga w przygotowywanym biznesplanie musi zostać skupiona na określeniu klientów firmy - kim są, czego oczekują i dlaczego wybierają akurat Twoje produkty czy usługi. Biznesplan powinien wyjaśniać, w jaki sposób Twoje przedsiębiorstwo zamierza zaspokajać potrzeby klientów na poziomie lepszym niż konkurencja.
Nie zapominaj o swojej konkurencji. Czy potrafisz
określić, w czym jej oferta jest lepsza, a w czym gorsza
od Twojej? Pamiętaj, że konkurencja zmienia się równolegle
z Tobą i biznesplan Twojej firmy musi odpowiadać na pytanie,
w jaki sposób zamierzasz obserwować poczynania konkurentów -
i oczywiście, w jaki sposób chcesz z nimi wygrać.
Przy pisaniu biznesplanu musisz pamiętać o wskazaniu nie tylko
mocnych stron przedsiębiorstwa, ale także jego słabości.
Biznesplan musi szczerze odpowiadać na pytanie: co jest atutem firmy,
a co można jeszcze usprawnić.
Pamiętaj, że wszystko to, co przedstawiasz w biznesplanie, musi mieć odzwierciedlenie w liczbach - czyli w zestawieniach finansowych opisujących bieżącą i przyszłą sytuację Twojej firmy. Dlatego też bardzo istotne jest, by osoby odpowiedzialne za wykonanie analizy finansowej dokładnie znały założenia przyjęte w pozostałych analizowanych obszarach (sprzedaż, promocja, planowane inwestycje itp.)
1.2.3.
Podsumowanie
Na początek dowiedziałeś się, że przygotowywanie biznesplanu
dzieli się na kilka etapów.
Na początku swojej pracy z biznesplanem musisz zastanowić się nad celem, w jakim go tworzysz. Następnym krokiem jest dobór osób do zespołu, które będą przygotowywały dokument. Ważne, aby miały one dużą wiedzę na temat poszczególnych obszarów działalności firmy.
Na początku swojej pracy z biznesplanem musisz zastanowić się nad celem, w jakim go tworzysz. Następnym krokiem jest dobór osób do zespołu, które będą przygotowywały dokument. Ważne, aby miały one dużą wiedzę na temat poszczególnych obszarów działalności firmy.
Następnie zespół powinien przygotować analizy, na podstawie których powstanie robocza wersja biznesplanu. Ostateczna jego wersja musi być efektem dyskusji i porozumienia członków zespołu i kierownictwa firmy. Biznesplan powinien być przechowywany w dwóch kopiach.
W lekcji poznałeś także zasady, o których musisz pamiętać, tworząc biznesplan:
2.
Należy
wskazywać wszystkie istniejące możliwości, jakie stoją przed firmą.
3.
Należy wskazać
możliwe zagrożenia, scharakteryzować klientów
oraz wskazać przewagę nad konkurencją.
4.
Oprócz mocnych
stron należy omówić także słabości i sposoby ich przezwyciężania.
5.
Informacje
zawarte w biznesplanie powinny znaleźć odzwierciedlenie w liczbach.
3. Struktura biznesplanu -
główne elementy składowe
1.3.1.
Budowa biznesplanu
Wybór formatu biznesplanu jest uzależniony od dwóch czynników:
- Twoich
potrzeb,
- wymogów
instytucji, dla której jest on sporządzany.
Sporządzając biznesplan tylko na własne potrzeby,
możesz wybrać dowolny format tego dokumentu. Powinieneś
jednak przestrzegać zasady: im bardziej struktura biznesplanu jest
przejrzysta, tym łatwiej taki dokument przygotować i z niego
korzystać.
Jeśli biznesplan ma być złożony do banku lub innej instytucji finansującej, to musisz dostosować się do narzuconych Ci wymogów. Wymogi te mogą się bardzo od siebie różnić. Na przykład biznesplany wymagane przy ubieganiu się o wsparcie ze środków unijnych są z reguły dużo obszerniejsze i bardziej szczegółowe niż te wymagane przez większość banków.
1.3.2.
Synteza przedsięwzięcia
Pierwszym elementem standardowego biznesplanu jest zazwyczaj jego
synteza.
Synteza pozwala osobom zainteresowanym zapoznać się z przedmiotem projektu.
Choć znajduje się z reguły na początku dokumentu, to powinieneś napisać ją na końcu prac nad biznesplanem. Wtedy masz już wszystkie informacje, które należy w niej zawrzeć. Chodzi tu na przykład o zidentyfikowanie celów szczegółowych, wybór najistotniejszej metody ich osiągania czy prognozowane rezultatów projektu.
Ważne jest, aby synteza była napisana był w taki sposób, aby zainteresowała czytelnika projektem. Dobrze jest uwiarygodnić zaprezentowane tu informacje, powołując się na aktualne dane statystyczne, mające związek z przedmiotem przedsięwzięcia. Opisując cele czy oczekiwane rezultaty, należy pamiętać, aby, na ile to możliwe, były one mierzalne.
1.3.3.
Informacje o firmie i produkcie lub usłudze
Kolejna część biznesplanu powinna zawierać podstawowe informacje
o firmie. Ta część jest obowiązkowa, jeśli piszesz biznesplan
na potrzeby instytucji finansującej. Informacje o firmie będą się
różnić, w zależności od tego, czy Twoja firma już istnieje,
czy dopiero planujesz ją założyć. W pierwszym przypadku powinieneś
np. zawrzeć historię firmy - skup się jednak na kluczowych
wydarzeniach w życiu firmy. Warto też opisać pozycję firmy
na rynku wraz z krótką charakterystyką branży.
Część informacji może wydawać Ci się nie ważna, jednak ma istotne znaczenie dla instytucji opiniujących. Na przykład informacje o właścicielach i kadrze zarządzającej - ich wykształcenie i doświadczenie w znacznym stopniu decyduje o powodzeniu projektu. Warto się nimi pochwalić.
Analizę SWOT trzeba przedstawić zawsze, nawet jeśli dopiero planujesz założyć firmę. Jest to jedna z podstawowych analiz, którą trzeba wykonać pisząc biznesplan nowego projektu. Prezentuje przewagi Twojej firmy / projektu na rynku oraz wskazuje źródła zagrożeń niepowodzenia. Wyniki analizy SWOT są zatem pierwszym uzasadnieniem, dlaczego powinieneś otrzymać finansowanie na swój biznes.
Tuż po opisie firmy, powinna znaleźć się charakterystyka
produktu lub usługi, które chcesz wprowadzić na rynek. Jeśli
Twoja inwestycja dotyczy np. unowocześnienia parku maszynowego przedstaw
produkty wytwarzane za jego pomocą i oferowane przez Twoją
firmę.
W odróżnieniu od informacji prezentowanych w opisie firmy, gdzie jedynie sygnalizujesz charakter oferowanych produktów i usług, w tej części dokumentu powinieneś przedstawić je szczegółowo. Opisz produkt / usługę, wskazując na wszelkie unikalne cechy, które wyróżniają je na rynku. Podkreśl, w jaki sposób te szczególne cechy dadzą Ci przewagę nad konkurencją. Określ także, w jakim momencie cyklu życia jest Twój produkt. Jeśli to możliwe, dołącz fotografię produktu w formie załącznika do biznesplanu.
W odróżnieniu od informacji prezentowanych w opisie firmy, gdzie jedynie sygnalizujesz charakter oferowanych produktów i usług, w tej części dokumentu powinieneś przedstawić je szczegółowo. Opisz produkt / usługę, wskazując na wszelkie unikalne cechy, które wyróżniają je na rynku. Podkreśl, w jaki sposób te szczególne cechy dadzą Ci przewagę nad konkurencją. Określ także, w jakim momencie cyklu życia jest Twój produkt. Jeśli to możliwe, dołącz fotografię produktu w formie załącznika do biznesplanu.
1.3.4.
Charakterystyka inwestycji
W biznesplanie powinieneś przedstawić charakterystykę planowanej
przez Ciebie inwestycji, czyli na co potrzebujesz
finansowania. Powinieneś podać rzeczowy zakres inwestycji z wyceną
poszczególnych jej elementów wraz z ewentualną listą potencjalnych
dostawców i wykonawców.
W tym miejscu powinieneś także przedstawić planowane źródła finansowania inwestycji. Określ, w jakim stopniu inwestycja zostanie sfinansowana ze środków własnych, a w jakim sięgniesz do zewnętrznych funduszy. Powinieneś także uwzględnić warunki, na jakich zaciągniesz ewentualny kredyt. Możesz także rozważyć i uzasadnić możliwość leasingu, dzierżawy itp.
Na końcu tej części powinieneś sporządzić harmonogram finansowania. Założenia tutaj poczynione zostaną szczegółowo ujęte w planie finansowym.
1.3.5.
Analiza rynku i strategia marketingowa
Kolejna część biznesplanu powinna dotyczyć rynku (otoczenia zewnętrznego firmy). W tej części
w sposób możliwie najpełniejszy postaraj się przedstawić obecną sytuację
Twojej branży i przewidywane trendy rozwojowe. Wymień swoich dostawców
i konkurencję.
Przeanalizuj szczegółowo popyt na Twoje produkty lub usługi. Opisz potencjalnych klientów z podziałem na segmenty oraz wskaż, który z nich stanowi Twoją grupę docelową. Określ liczbowo jaki będzie przewidywany popyt na Twoje produkty i usługi, czyli ilu klientów i w jakiej ilości je kupi. Ta informacja będzie potem wykorzystana w planie sprzedaży.
Wszystkie informacje dotyczące rynku i popytu warto potwierdzić obiektywnymi danymi. Przeprowadź np. ankietę wśród potencjalnych klientów i dołącz jej wyniki do biznesplanu.
W biznesplanie musisz także określić strategię marketingową,
czyli pokazać, w jaki sposób będziesz sprzedawać swój produkt
lub usługę. W tej części musisz przedstawić opis strategii cenowej,
wykorzystywanych kanałów dystrybucji i sposobów promocji.
Wykorzystaj do tego wyniki analizy rynku - wiesz, już komu będziesz oferować swój produkt lub usługę i jaką ofertę ma konkurencja. Na tej podstawie ustal:
- po jakiej
cenie będziesz sprzedawać swój produkt lub usługę (np. wybierzesz
strategię zbierania śmietanki, bo masz nowy, unikalny produkt
i możesz ustalić wysokie ceny),
- gdzie i/lub
w jaki sposób będziesz go dostarczać (np. będziesz sprzedawać produkt
przez Internet, albo będziesz świadczyć usługi u klienta
w domu)
- jak
powiadomisz o nim klientów (np. wydrukujesz ulotki, wykupisz
cykliczne ogłoszenie w gazecie lokalnej).
Pamiętaj, żeby uzasadnić dlaczego uważasz wybraną
strategię za właściwą oraz wskazać konkretnie, czego firma
potrzebuje, żeby z sukcesem zrealizować tę właśnie strategię (np.
tutaj wyszczególnij koszty na promocję).
1.3.6.
Plan finansowy i prognozy
Aby uwiarygodnić biznesplan, koniecznie musisz sporządzić plan
finansowy całego przedsięwzięcia uwzględniający prognozowaną sprzedaż, koszty i zyski. Plan finansowy prezentuje harmonogram
wydatków i dochodów związanych z realizowanym przedsięwzięciem.
Oznacza to, że musi być osadzony w czasie - wydatki i wpływy
muszą być rozpisane na okresy czasu, np. kwartały.
Plan finansowy składa się z kilku zestawień finansowych, które muszę być ze sobą spójne.
Pamiętaj, że plan finansowy zawiera prognozowane wydatki i dochody, dlatego ważne jest, aby był oparty na danych historycznych (jeśli posiadasz już własną firmę i doświadczenia) i/lub uzasadnionych przewidywaniach odnośnie przyszłości. Pamiętasz, przy analizie popytu mówiliśmy o przeprowadzaniu badań wśród potencjalnych klientów, które pozwolą określić przewidywaną sprzedaż. Wyniki tych badań są przykładem uzasadnionego przewidywania odnośnie przyszłości, które można uwzględnić w prognozach wielkości sprzedaży.
1.3.7.
Analiza rentowności inwestycji
Gdy już przedstawisz planowane wydatki i dochody z realizacji
przedsięwzięcia musisz je przeanalizować pod względem rentowności.
Analiza rentowności polega m.in. na przeprowadzeniu analizy wskaźnikowej, szacowaniu przyszłej wartości inwestycji, określeniu progu rentowności, okresu zwrotu itp.
Dzięki niej będziesz wiedział (jak również instytucja opiniująca) np. jaką stopę zwrotu możesz osiągnąć, po jakim czasie zwrócą się koszty poniesionych nakładów, jaki musi być poziom sprzedaży, abyś nie tracił na swoim biznesie.
Na tym etapie możesz dojść do wniosku, że realizacja przedsięwzięcia nie przyniesie Ci oczekiwanej rentowości i będziesz musiał zmienić założenia lub wręcz zrezygnować z inwestycji.
1.3.8.
Podsumowanie
Dowiedziałeś się, z jakich elementów powinien być zbudowany
biznesplan. Jeśli jednak składasz go np. do banku, upewnij się,
czy nie wymaga on określonego formatu biznesplanu.
1.
Biznesplan
powinien rozpoczynać się syntezą przedsięwzięcia.
2.
Następnie
musisz przedstawić swoją firmę lub założenia dotyczące firmy, jeśli
dopiero planujesz ją założyć - czym się zajmuje, jaką ma misję, kto nią zarządza, jaką ma pozycję
na rynku. Elementem opisu firmy jest także charakterystyka
produktu lub usługi. Przedstaw w niej przede wszystkim unikalne
cechy produktu lub usługi, ich potencjał oraz możliwości rozwoju.
3.
W
charakterystyce inwestycji
opisz co musisz kupić, na co chcesz uzyskać dofinansowanie
oraz źródła finansowania.
4.
W charakterystyce
rynku określ jego wielkość, trendy, planowany udział w rynku
oraz scharakteryzuj dostawców, konkurencję i grupę docelowych klientów.
Na podstawie tych informacji przygotuj skrótowy opis strategii
marketingowej.
5.
Centralną
częścią biznesplanu jest plan finansowy zawierający harmonogram
planowanych wydatków i dochodów w związku z realizowaną
inwestycja.
6.
Na koniec
należy zbadać rentowność inwestycji.
4. Wdrożenie biznesplanu
Teraz na chwilę skupimy się na ostatnim etapie pracy nad biznesplanem. Dowiesz się, co zrobić, gdy już będziesz miał gotowy dokument. Poznasz najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia biznesplanu i nauczysz się ich unikać. Będziesz potrafił sprawdzać i oceniać biznesplan. Następnie dowiesz się, na czym polega wdrożenie gotowego biznesplanu. Na koniec nauczysz się monitorować wdrażanie biznesplanu oraz ocenić, w jakim stopniu cały projekt się powiódł.
1.4.1.
Co zrobić z gotowym biznesplanem?
Świat biznesu zna tysiące przypadków biznesplanów, których nikt nawet
nie przeczytał, nie mówiąc już o ich realizacji.
A czy Ty wiesz, co zrobić, aby taki los nie spotkał Twojego biznesplanu?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta - biznesplan należy wprowadzić w życie. Nawet najlepszy biznesplan nie zrealizuje się sam. Najgorsze, co możesz zrobić, to spocząć na laurach po jego stworzeniu.
Kiedy już skończysz sporządzanie biznesplanu dla Twojego przedsiębiorstwa, powinieneś:
1.
Sprawdzić go
i ocenić,
2.
Wdrożyć,
3.
Monitorować
wdrażanie.
W dalszej części lekcji dowiesz się, jakie działania składają się
na każdy z tych etapów.
1.4.2.
Najczęściej popełniane błędy
Zanim przystąpisz do sprawdzania i oceny biznesplanu,
powinieneś wiedzieć, jakie błędy są najczęściej popełniane podczas jego
sporządzania. Kiedy już je poznasz, będziesz mógł sprawdzać i oceniać swój
biznesplan pod tym kątem.
Często popełnianym błędem jest brak spójności założeń biznesplanu z misją firmy.
Może to powodować dezorientację wśród pracowników, którzy przyzwyczajeni do wyznawania określonych wartości, nagle mają zmienić swoje zachowania.
Taka niespójność może także negatywnie wpłynąć na reputację i wizerunek firmy, a to może bezpośrednio przełożyć się na utratę klientów.
Często również zdarza się, że założenia biznesplanu nie mają
pokrycia w danych finansowych i prognozach dla danego
przedsiębiorstwa. W takim przypadku biznesplan staje się bezużytecznym
dokumentem.
Biznesplan powinien być efektem pracy zespołowej. Jeśli piszesz biznesplan w pojedynkę, tracisz zdolność obiektywnej oceny - możesz nie wychwycić nieścisłości, błędów, a nawet tego, że pomysł nie ma sensu. Aby tego uniknąć, powinieneś konsultować biznesplan z innymi osobami.
Często popełnianym błędem jest przyłożenie zbyt małej wagi do analizy
konkurencji. Jeśli nie wiesz z kim konkurujesz, to:
- po pierwsze
Twoje założenia sprzedażowe będą nierealne,
- po drugie
nie wiesz, czym powinieneś przyciągnąć swoich klientów.
Podobnie rzecz się ma w przypadku analizy potrzeb klientów.
Twój pomysł na nowy produkt czy usługę może wydawać Ci się
rewelacyjny i sam chętnie byś go kupił.
Ważniejsze jednak jest, czy znajdziesz klientów na swoją ofertę. Jeśli nie trafisz w potrzeby i gusta klientów, to nie licz na sukces. To dotyczy nie tylko cech samego produktu, ale także wielkości zapotrzebowania. Jeśli zdecydujesz się na inwestycję np. w rozbudowę magazynu lub zakupu maszyny w celu zwiększenia mocy produkcyjnych, to musisz mieć pewność, że znajdziesz zapotrzebowanie na zwiększoną podaż.
Ważna jest również właściwa analiza konkurencji i potrzeb klientów. Właśnie na etapie planowania projektu powinieneś dołożyć wszelkich starań, by dowiedzieć się, co planuje Twoja konkurencja. Od tego zależy powodzenie całego projektu.
1.4.3.
Ocena biznesplanu
Pierwszym etapem działań po sporządzeniu biznesplanu jest jego
sprawdzenie i ocena.
Ocena gotowego biznesplanu przebiega w kilku fazach:
1.
Sprawdzenie
wartości i poprawności merytorycznej,
2.
Sprawdzenie
przez osobę z zewnątrz,
3.
Sprawdzenie
przed przedstawieniem instytucji zewnętrznej.
Ocenę wartości i ocenę merytoryczną biznesplanu rozpocznij
od jego ponownego przeczytania. Czytając biznesplan, nie koncentruj
się na literówkach czy stylistyce, ale na zawartości
merytorycznej dokumentu:
- Przeanalizuj
cele i zadania postawione przed firmą i zastanów się, co one
w rzeczywistości oznaczają, z jakimi działaniami się wiążą.
- Zastanów
się, czy cele i zadania postawione przed firmą są spójne z misją firmy i Twoją wizją jej
dalszego rozwoju.
- Przyjrzyj
się silnym i słabym stronom przedsiębiorstwa i rozważ,
jak mogą one wpłynąć na realizację planu.
- Sprawdź, czy poszczególne części dokumentu są ze sobą spójne.
Kiedy już sprawdzisz poprawność merytoryczną biznesplanu,
powinieneś dać go do sprawdzenia osobie, która nie była
w zaangażowana w jego powstawanie.
To ważne, bo jeśli dużo czasu spędziłeś nad pisaniem biznesplanu, możesz nie zauważać w nim błędów lub niespójności. Osobie z zewnątrz łatwiej będzie je wychwycić. Może być nią znający się na rzeczy przyjaciel, zewnętrzny konsultant albo pracownik firmy. Ważne, aby świeżym okiem przeanalizował dokument i był dla Ciebie partnerem do dyskusji na temat ewentualnych korekt dokumentu.
To ważne, bo jeśli dużo czasu spędziłeś nad pisaniem biznesplanu, możesz nie zauważać w nim błędów lub niespójności. Osobie z zewnątrz łatwiej będzie je wychwycić. Może być nią znający się na rzeczy przyjaciel, zewnętrzny konsultant albo pracownik firmy. Ważne, aby świeżym okiem przeanalizował dokument i był dla Ciebie partnerem do dyskusji na temat ewentualnych korekt dokumentu.
Bardzo często autorzy biznesplanów zakładają, że to, co jest dla nich oczywiste jest też oczywiste dla innych. Tak niestety nie jest. Warto więc opisywać nawet te rzeczy, które wydają Ci się zrozumiałe.
Jeśli planujesz przedstawić biznesplan do oceny instytucji
zewnętrznej, np. bankowi w procesie kredytowania, na koniec ponownie
sprawdź, czy:
- nie zawiera
błędów ortograficznych i stylistycznych,
- jest
poprawny formalnie,
- czy jest
zrozumiały, zwięzły i wyczerpujący oraz czy jasno wynikają
z niego najważniejsze rzeczy, które chcesz przekazać.
Musisz założyć, że Twój biznesplan będą sprawdzali fachowcy
i wszelkie błędy popełnione w planowaniu mogą uniemożliwić otrzymanie
kredytu czy dotacji. Nie zapominaj też o pierwszym wrażeniu -
biznesplan musi wyglądać estetycznie!
1.4.4.
Wdrożenie biznesplanu
Jeśli sporządziłeś biznesplan na potrzeby wewnętrzne firmy, to
po jego sprawdzeniu powinieneś wprowadzić go w życie. Jeśli
jednak starasz się o dofinansowanie, musisz pewnie poczekać
na decyzję podmiotu finansującego.
Wdrożenie biznesplanu powinieneś rozpocząć od poinformowania pracowników o jego celach i założeniach. Powiedz:
- jakie cele
stoją przed firmą,
- jakie
przyniesie to korzyści dla firmy i dla pracowników,
- jak wdrożenie
biznesplanu wpłynie na organizację pracy w firmie.
Nie musisz przekazać wszystkim pracownikom biznesplanu
do przeczytania. Ważne, aby uzyskać ich akceptację i zmotywować
ich do nowych działań. Jest to szczególnie ważne, jeśli w firmie
planowane są istotne zmiany. To trudny moment dla pracowników
i dla kierownictwa. Z tego względu już na etapie tworzenia
biznesplanu dobrze jest włączyć przedstawiciela załogi do prac
planistycznych. Dzięki temu pracownicy mają poczucie, że ich zdanie
i punkt widzenia zostały wzięte pod uwagę.
Kiedy już poinformujesz pracowników o założeniach biznesplanu,
powinieneś wyjaśnić, jakie zmiany w organizacji pracy będą wiązały się
z wdrożeniem biznesplanu.
Każdy pracownik powinien znać zadania, które ma do wykonania w kontekście realizacji biznesplanu. W głównej mierze chodzi o to, aby pracownicy czuli się odpowiedzialni za powodzenie biznesplanu i aktywnie angażowali się w jego realizację.
Jeśli to konieczne, rozdziel konkretne zadania między pracowników i ustal czas, w którym powinny zostać zrealizowane. Możesz także utworzyć podzespoły, które wspólnie będą odpowiedzialne za realizację konkretnego celu założonego w biznesplanie.
Określ korzyści, jakie pracownicy mogą odnieść w związku z powodzeniem wdrażania biznesplanu. Mogą to być gratyfikacje finansowe lub prestiżowe, np. awans.
1.4.5.
Monitoring i ocena wdrażania biznesplanu
Samo zaplanowanie zadań zespołu i wcielenie ich w życie nie
wystarczy, aby osiągnąć założenia biznesplanu. Rzadko bowiem zdarza się,
że to, co sobie zaplanowaliśmy, rzeczywiście spełnia się. Potrzebne są
korekty biznesplanu, które utrzymają firmę na dobrej drodze. Szybkie
reakcje na zmieniającą się sytuację nie będą jednak możliwe, jeśli
nie będzie właściwego systemu monitorowania.
Aby monitorować wykonanie biznesplanu, ustal np. co tygodniowe czy co miesięczne spotkania, na których będziecie na bieżąco sprawdzać, czy i w jakim stopniu założenia biznesplanu są realizowane.
Osobną fazą jest ocena wdrożenia projektu. Następuje ona
po zakończeniu danego przedsięwzięcia. Powinna być przeprowadzona
w gronie osób tworzących zespół projektowy.
Zespół powinien poddać gruntownej analizie fazę realizacji projektu, tak aby uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:
Zespół powinien poddać gruntownej analizie fazę realizacji projektu, tak aby uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:
- W jakim
stopniu założenia projektu zostały zrealizowane?
- Jakie
zmiany musiały zostać wprowadzone do pierwotnych założeń projektu?
- Które
z nich były zmianami pozytywnymi, a które wymuszoną reakcją
na czynniki negatywne?
- Jak
przebiegała praca zespołu projektowego i co powinno zostać
w przyszłości zmienione?
- Jakie błędy
zostały popełnione, czyli co nie może powtórzyć się
w przyszłości?
Wnioski z analizy muszą być koniecznie spisane, aby można je
było wykorzystać przy tworzeniu kolejnego biznesplanu.
1.4.6.
Podsumowanie
Gotowy biznesplan to połowa sukcesu. W tej lekcji dowiedziałeś
się, co należy zrobić z gotowym biznesplanem i jak wprowadzić go
w życie.
Poznałeś najczęstsze błędy popełniane podczas tworzenia biznesplanu:
- brak
spójności założeń biznesplanu z misją firmy,
- rozbieżność
między założeniami biznesplanu z danymi finansowymi,
- tworzenie
biznesplanu przez jedną osobę bez konsultacji z zespołem
pracowników.
Po zakończeniu pracy nad biznesplanem powinieneś:
Sprawdzić i ocenić biznesplan, co przebiega w kilku fazach:
- sprawdzenie
wartości i poprawności merytorycznej,
- sprawdzenie
przez osobę z zewnątrz,
- sprawdzenie
przed przedstawieniem instytucji zewnętrznej.
Wdrożyć biznesplan, co polega przede
wszystkim na:
- poinformowaniu
pracowników o założeniach biznesplanu,
- zorganizowaniu
pracy w sposób umożliwiający realizację założonych celów.
Monitorować i ocenić wdrażanie biznesplanu, co może polegać na:
- okresowym
przeglądzie postępów projektu,
- aktualizacji danych w biznesplanie,
- ocenie wdrożenia biznesplanu .
Źródło:
Projekt "Akademia PARP", https://www.akademiaparp.gov.pl/, dostęp dnia 6 marca 2011r.
Też właśnie jestem w trakcie pisania biznes planu, ponieważ zakładam własną działalność gospodarczą. Nie chciałam jednak wszystkiego robić na już i wolę się do tego na spokojnie przygotować i zapoznać z tematem. Postanowiłam też wcześniej skorzystać z kilku szkoleń, o tutaj https://witalni.pl/szkolenia-biznesowe-wroclaw/.
OdpowiedzUsuńPrzy tworzeniu biznesplanu uważam, że wszystkie poradniki są cenną wskazówką, ale warto taki biznespaln pokazać komuś kto się na tym naprawdę zna. Jest dużo firm oferujących consulting w tym temacie. Ja od początku mojej kariery przedsiębiorcy korzystam z usług blueoak, o ich ofercie przeczytasz tutaj
OdpowiedzUsuńZ doświadczenie wiem, ze strategia biznesu z czasem ewoluuje. Jeśli nie wiemy, w którą stronę pójść, bądź mamy wiele pomysłów i nie jesteśmy pewni, który zrealizować w pierwszej kolejności, możemy skorzystać z usługi konsultingu, oferowanej przez https://www.crowe.com/pl/services/konsulting
OdpowiedzUsuńZastanawiam się nad otworzeniem własnego magazynu i chciałem się was zapytac czy przy okazji rozwijania firmy, potrzebne mi będzie coś takiego jak układnice regałowe? A jeśłi tak to gdzie najlepiej je kupić?
OdpowiedzUsuńFundament każdej strategii stanowi misja wyjaśniająca sens i powód istnienia organizacji oraz definiująca długofalową zmianę, jaką chce osiągnąć dany podmiot. Najlepiej skorzystać z oferty https://greenhat.pl/ aby odnieść sukces.
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem bardzo fajnie opisany problem. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny artykuł. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńOtwierając swój biznes też trzeba się odpowiednio do tego przygotować. Między innymi, jak prawidłowo zarządzać danymi. Tak, właśnie tutaj kłania się RODO. Mnie osobiście wydaje się, że warto wykonać sobie takie https://www.agm-konsulting.pl/oferta/szkolenia-z-bezpieczenstwa-informacji/ szkolenie na bezpieczeństwo informacji. Zawsze czegoś nowego się można dowiedzieć itd.
OdpowiedzUsuńDobry biznesplan to już prawie połowa sukcesu. To jest najlepszy czas na to, aby nad wszystkim się zastanowić - jak ma działać nasz biznes. Przy okazji warto pomyśleć nad takimi programami, jak , optima demo https://zetorzeszow.pl/promocja_comarch_erp/ ,które mogą nam usprawnić zarządzanie i księgowość w naszej firmie.
OdpowiedzUsuńSuper wiedza, wszystkie informacje o biznesplanie w jednym wpisie.
OdpowiedzUsuńhttps://gmcpolska.pl/
Szukając nowych sposobów na prowadzenie biznesu, warto skorzystać z doświadczenia i wiedzy innych przedsiębiorców. Konferencje biznesowe, takie jak ta organizowana przez https://businesswithoutlimits.pl/ są idealnym miejscem do wymiany pomysłów i nawiązania cennych kontaktów. Myśląc o rozwoju naszej firmy, co do kwestii prowadzenia biznesu, warto rozważyć udział w takich wydarzeniach. Sądzę, że mogą one przynieść wiele korzyści i ułatwić nam osiągnięcie sukcesu.
OdpowiedzUsuńPrzy robieniu biznesplanu warto uwzględnić także stworzenie strony internetowej oraz skuteczne pozycjonowanie strony internetowej. Marketing powinien być na pierwszym miejscu. To da nam przypływ nowych klientów.
OdpowiedzUsuńŚwietne kompendium wiedzy dla osób chcących rozpocząć sprzedaż online! Kluczową kwestią przy otwieraniu sklepu internetowego jest wybór odpowiedniej platformy – każda ma swoje plusy i minusy. Ciekawi mnie, jakie kryteria są dla Was najważniejsze – łatwość obsługi, integracje czy może opłaty? Jeśli ktoś szuka odpowiedniego systemu e-commerce, warto sprawdzić porównanie popularnych rozwiązań: https://jakisklepinternetowy.pl/oprogramowanie/redcart/
OdpowiedzUsuńJakie macie doświadczenia z różnymi platformami?